SYS | | 0289800 |
LBL | | 00000naa--22^^^^^---450- |
005 | | 20240502074437.8 |
014 | | $a 000836166100004 $2 WOS |
014 | | $a 2-s2.0-85133540859 $2 SCOPUS |
035 | | $a 494456 $2 CREPC2 |
100 | | $a 20230109a2022łłłłm--y0sloc0103----ba |
101 | 0- | $a eng $d eng |
102 | | $a SK |
200 | 1- | $a 15-Minute City Concept as a Sustainable Urban Development Alternative: A Brief Outline of Conceptual Frameworks and Slovak Cities as a Case $f Peter Mocák, Kvetoslava Matlovičová, René Matlovič, János Pénzes, Piotr Pachura, Prabuddh Kumar Mishra, Katarína Kostilníková, Michaela Demková |
301 | | $a GaPU 24/2020 |
301 | | $a GaPU 5/2022 |
301 | | $a VEGA 1/0544/21 |
301 | | $a GaPu 8/2021 |
301 | | $a GaPU/2022 |
301 | | $a GaPU 20/2020 |
321 | | $a Registrovaný: Scopus |
321 | | $a Registrovaný: Web of Science |
330 | | $a V tomto prehľadovom článku máme v úmysle iniciovať diskusiu o možnostiach implementácie 15-minútového konceptu mesta (FMC) v slovenských mestách. Našou výskumnou motiváciou je relatívne vysoký potenciál myšlienky prispieť k riešeniu aktuálnych problémov trvalo udržateľného rozvoja miest na posilnenie odolnosti miest. Nejde len o zvládanie dopadov pandémie COVID 19, ale aj o potrebu synergie zmierňujúcich a adaptačných opatrení v kontexte zmeny klímy a prechodu na paradigmu rozvoja s nízkymi až nulovými emisiami CO2. V neposlednom rade možno poukázať na to, že 15-minútový model mesta prispeje aj k zníženiu nerovností medzi rôznymi časťami miest, čo je jeden z dôsledkov zle regulovaných suburbanizačných procesov. Príspevok je štruktúrovaný do niekoľkých častí. V úvodnej časti hľadáme spoločné črty pojmu a jeho teoretického rámca v rámci rôznych tradícií a paradigiem geografického myslenia. Následne analyzujeme jeho základné funkcie a rozmery, ktoré sú zohľadnené pri plánovaní tohto konceptu v súčasných podmienkach mestského života. Venujeme sa aj špecifickým aplikáciám vo svetových metropolách, pričom poukazujeme na to, že koncept nie je rigidný a stále sa dá prispôsobiť miestnym prírodným, historickým, sociálno-ekonomickým podmienkam a intraurbánnym štruktúram. V poslednej časti uvádzame prvé príklady realizácie 15-minútových mestských nápadov v slovenských mestách. |
463 | -1 | $1 001 eu_un_cat*0260729 $1 011 $a 1336-6157 $1 011 $a 2454-1001 $1 200 1 $a Folia Geographica $e International Scientific Journal $v Vol. 64, no. 1 (2022), pp. 69-89 $1 210 $a Prešov $c University of Prešov |
541 | 1- | $a 15-minútový koncept mesta ako alternatíva trvalo udržateľného rozvoja mesta: stručný náčrt koncepčných rámcov a slovenských miest ako prípad |
610 | 1- | $9 eu_un_auth*0084459 $a udržateľnosť |
610 | 1- | $9 eu_un_auth*h0005566 $a rozvoj trvalo udržateľný |
610 | 1- | $9 eu_un_auth*0084459 $a udržateľnosť |
610 | 1- | $9 eu_un_auth*h0004180 $a plánovanie |
610 | 1- | $9 eu_un_auth*h0003282 $a mestá |
610 | 1- | $9 eu_un_auth*h0001993 $a emisie |
610 | 1- | $9 eu_un_auth*h0005154 $a prostredie životné |
610 | 1- | $9 eu_un_auth*h0005739 $a Slovensko |
700 | -1 | $3 eu_un_auth*0057926 $a Mocák $b Peter $4 070 $9 55 |
701 | -1 | $3 eu_un_auth*0084165 $a Matlovičová $b Kvetoslava $f 1971- $p EUBOBFKCR $4 070 $9 15 $T Katedra cestovného ruchu OBF |
701 | -1 | $3 eu_un_auth*0058712 $a Matlovič $b René $4 070 $9 5 |
701 | -1 | $3 eu_un_auth*0086956 $a Pénzes $b János $4 070 $9 5 |
701 | -1 | $3 eu_un_auth*0076312 $a Pachura $b Piotr $4 070 $9 5 |
701 | -1 | $3 eu_un_auth*0086946 $a Mishra $b Prabuddh Kumar $4 070 $9 5 |
701 | -1 | $3 eu_un_auth*0086943 $a Kostilníková $b Katarína $4 070 $9 5 |
701 | -1 | $3 eu_un_auth*0086944 $a Demková $b Michaela $4 070 $9 5 |
801 | -0 | $a SK $b BA004 $c 20230109 $g AACR2 |
T85 | | $x existuji fulltexy |