
034 ValuesFREEDOM, IT’S PERSONAL034

Censorship  
Is the Least  
of The Problems: 
The Political  
and Economic Threats 
to Freedom  
of the Press  
in Hungary 

ESZTER 
NOVA



035

ALTHOUGH 
THE MEDIA  
LANDSCAPE 
IN HUNGARY 
IS NOMINALLY 
DOMINATED 
BY PRIVATE 
COMPANIES, 
IT DOES NOT 
MEAN THAT 
IT IS INDEPENDENT 

When it comes to the free-
dom of the press, a casual 
observer may ask wheth-
er there is censorship in 
Hungary. Some may add 

that self-censorship can also be a problem 
– when the media pre-emptively select their 
stories and censor themselves to avoid legal 
or political repercussions. Currently, in Hun-
gary, a certain degree of censorship is indeed 
present, legally or in the form of political or 
economic pressure. But the cloud of its pres-
ence is probably larger than its reality – giving 
credit to the abovementioned self-censor-
ship concerns. Nevertheless, the relevance 
of (or rather, the threat of) censorship pales 
in comparison to that of economic tools that 
curtail the freedom of the media. 

The political, legal, and economic spheres 
of society are difficult to disentangle even 
at the best of times. But autocracies make 
it even harder – with their manually steered 
economies, state-fed oligarchs, and by 
shaping the law to better serve political will 
and the interests of the ruling power. 

This article focuses on the economic re-
straints on the Hungarian media and the 
tools that help the ruling power to curtail 
freedom of the press in their own favor. 
These measures, however, are almost im-
possible to disentangle from the subtle (and 
not-so-subtle) political and legal tools that 
are designed to serve the same purpose. 

BEYOND MERE CENSORSHIP: 
HUNGARY’S RANKING IN PRESS 
FREEDOM INDEX
Hungary’s position in press freedom rank-
ings has been steadily declining since 2010, 
when the Orbán government came back 
into power after eight years in opposition. 
The changes in the country’s constitution 
in 2011 were only the beginning, and they 
were followed by new institutions and the 
much-criticized media law that tightened 

government control of the broadcast sec-
tor and extended regulation to print and 
online media. It consolidated media regu-
lation under the supervision of the National 
Media and Infocommunications Author-
ity (NMHH), whose leader also chairs the 
Media Council. But the worst hit on the 
independent media was an economic one: 
the consolidation of media outlets in the 
hands of two powerful oligarchs, which 
was greenlighted by authorities, whereas 
non-allies were blocked in their similar ef-
forts. Consequently, the Hungarian press 
has been only “partially free” since 2011, 
according to the Freedom House’s Free-
dom of the Press 2017, and the situation 
has steadily worsened since – most pro-
nounced in the economic environment 
of the media (but also in legal and politi-
cal conditions) (Figure 1)1.

1  Freedom House (2017) ”Press Freedom’s Dark Ho-

ESZTER NOVA



036 FREEDOM, IT’S PERSONAL

Source: Freedom House (2017) Freedom of the Press 2017

Figure 1: Press in Hungary only partially free since 2011. After the re-election of the current 
Orbán government in 2014, the situation kept getting worse. In 2015, the press freedom 
score has declined by another 3 points to 40 (still “partially free”), and by 2016 to 44.

0

10

2010 2011 2012 2013 2014

20

30

Free

30

36 36
35

37

Partly Free

Hungary: 5-Year Decline in Press Freedom

Press freedom deteriorated slightly as the government lmposed a new advertlslng tax and contlnued to pressure 
media owners.



037

Although the media landscape in Hun-
gary is nominally dominated by private 
companies, it does not mean that it is in-
dependent While the political leanings of 
certain media outlets are not a problem, 
the government exerting direct or indi-
rect control over it by legal, economic, 
and political means is. The pro-govern-
ment media scene has expanded since 
2010 – thanks to the friendly regulatory 
environment and limitless financial re-
sources. Public media have also experi-
enced an increase in funding, while loyal 
oligarchs were allowed to buy up entire 
economic sectors and regions – both 
in the media and elsewhere. To further 
confuse the casual onlooker, a high 
number of media takeover transactions 
in 2016 contributed to the confusion 
about the ownership of many outlets, 
leading the rest of the independent me-
dia guessing what was going on behind 
the scenes – and investigative journal-
ists had to resort to painstaking legwork 
to prove what everyone knew: the con-
solidation of media outlets in the hands 
of Viktor Orbán’s closest allies.

rizon,” [in:] Freedom of the Press 2017. Available [on-
line]: https://freedomhouse.org/report/freedom-press/
freedom-press-2017 

As the Human Freedom Index 20172 re-
ports, journalists are not killed or jailed in 
Hungary (Figure 2). Access to the Internet 
is not curtailed either. Yet, when it comes 
to government influencing the media 
landscape, Hungary is only partially free. 
The means of control are sneaky, indi-
rect, and all perfectly legal. Economic 
tools are leading the way, alongside tar-
geted laws and taxation. 

“(...)the fundamental elements of demo-
cratic operation are absent in Hungary. The 
media landscape, as it stands today, clearly 
hinders the formation of a thoroughly in-
formed public opinion. One of key princi-
ples of the 1989 political changeover was 
to dismantle the information monopoly 
controlled by the regime. A quarter century 
after the fall of communism, Hungary is 
once again just a tiny step away from hav-
ing a new, insulated media monopoly en-
tirely serving the interest and satisfying the 
expectations of the ruling power.” 

Mária Vásárhelyi (2017)3 

2  Vásquez, I., and T, Porčnik (2017).The Human Freedom 
Index 2017. Washington, D.C.: Cato Institute, Fraser In-
stitute, and Liberales Institut. Available [online]: https://
www.cato.org/human-freedom-index 

3  Vásárhelyi, M. (2017) “The Workings of the Media: 

Source: Vásquez, I. and T. Porčnik (2017) The Human Freedom Index 2017. Washington, D.C.: Cato Institute, 
Fraser Institute, and Liberales Institut. Available [online]: https://www.cato.org/human-freedom-index 

Figure 2: Freedom of Expression and Information in Hungary 

Expression and Information

Press Jailed

Laws and Reg. That Influence Media

Political Pressure, Control Media

Access to Cable and Satelitte

Freedom of Access to Frgn. Info.

State Control over Internet Access

8.5

10.0

10.0

6.0

10.0

7.5

10.0

ESZTER NOVA



038 FREEDOM, IT’S PERSONAL

S
o

u
rc

e:
 M

é
rt

é
k 

M
e

d
ia

 M
o

n
it

o
ri

n
g

 (
N

o
ve

m
b

e
r 

2
0

16
)

Fi
g

u
re

 3
: 

N
e

w
s 

co
n

su
m

p
ti

o
n

 b
y 

ty
p

e
s 

o
f 

m
e

d
ia

 in
 H

u
n

g
ar

y

89

16

2
52
8

3
63

94
14
45

1

6
6

8
8

n
ew

s 
ra

d
io

s

b
ro

ad
sh

e
e

ts

w
ee

kl
ie

s

re
g

io
n

al
 n

e
w

sp
ap

e
rs

p
ri

n
t 

ta
b

lo
id

s

"p
u

b
lic

 s
er

vi
c

e"
 r

ad
io

p
ri

va
te

 r
ad

io

sm
al

le
r 

in
te

rn
e

t 
n

ew
s 

p
o

rt
al

s

m
aj

o
r 

in
te

rn
e

t 
n

ew
s 

p
o

rt
al

s

n
ew

s 
te

le
vi

si
o

n
s

"p
u

b
lic

 s
er

vi
c

e"
 t

el
e

vi
si

o
n

p
ri

va
te

 t
e

le
vi

si
o

n
R

T
L 

K
lu

b
, T

V
2

M
1,

 M
2

, M
4

, M
5

, D
u

n
a 

T
V

M
ag

ya
r 

H
ír

la
p

, M
ag

ya
r 

Id
ő

k,
 M

ag
ya

r 
N

e
m

ze
t,

 M
e

tr
o

p
o

l, 
, N

é
p

sz
ab

ad
sá

g
, N

é
p

sz
av

a

A
T

V
, H

ír
T

V,
 E

c
h

oT
V

, E
u

ro
n

e
w

s

O
ri

g
o

, I
n

d
e

x

B
lik

k,
 B

o
rs

, L
o

ká
l

C
la

ss
 F

M

16
8

 ó
ra

, B
ar

ik
ád

, D
e

m
o

kr
at

a,
 É

le
t 

é
s 

Ir
o

d
al

o
m

, F
ig

ye
lő

, H
e

ti
 V

ál
as

z,
 H

V
G

, M
ag

ya
r 

N
ar

an
c

s

K
o

ss
u

th
 R

ád
ió

, P
e

tő
fi 

R
ád

ió

In
fo

rá
, ,

 K
lu

b
rá

d
ió

, L
án

c
h

íd
 R

ád
ió

4
4

4
, 8

8
8

, a
lf

ah
ír

, 
át

lá
ts

zó
, d

ir
e

kt
3

6
, h

ír
2

4
, h

ir
ad

o
.h

u
, h

vg
.h

u
, k

u
ru

c
,in

fo
, m

ag
ya

ri
d

o
k.

h
u

, m
an

d
in

e
r,

 m
n

o
.h

u
, n

o
l.h

u
, r

ip
o

st
 



039

THE MEDIA LANDSCAPE
In Hungary, privately held major newspa-
pers include ten national and twenty-four 
local dailies (Figure 3). Hungary has five na-
tional public radio stations and two main 
private stations. The two terrestrial com-
mercial television stations (TV2 and RTL 
Klub) remain the principal source of news 
for most Hungarians, along with a growing 
number of cable channels. 

TV2 has gone to a government-friendly oli-
garch in 2016, while RTL is regularly under 
regulatory or legal attacks. Online media 
news is dominated by a handful of portals 

A Brainwashing and Money-Laundering Mechanism,” 
[in:] Magyar, B. and J. Vásárhelyi (eds.), Twenty-Five 
Sides of a Post-Communist Mafia State. Budapest and 
New York: Central European University Press, pp. 491-
526.

Source: Mérték Media Monitoring (November 2016)

Figure 4: News portals by influence.

1

1

1

2

3

3

5

6

10

17

20

28

2

1

2

2

3

3

5

5

7

9

11

14

98

98

96

95

94

94

90

89

83

74

69

59

vs.hu

mandiner.hu

alfahir.hu (barikad.hu)

mno.hu

átlátszó.hu

nol.hu

444.hu

kuruc.info

hvg.hu

hir24.hu

index.hu

origo.hu

at least once a week less often never

2

2

6

1

4

2

2

3

5

3

9

6

12

17

23

26

4

3

7

2

4

3

3

3

6

4

6

5

8

12

10

12

94

96

87

97

92

95

95

94

89

93

84

90

81

71

67

62

ripost.hu

magyaridok.hu

hirado.hu

direkt36.hu

888.hu

mandiner.hu

alfahir.hu

mno.hu

átlátszó.hu

nol.hu

444.hu

kuruc.info

hvg.hu

hir24.hu

index.hu

origo.hu

2014-2015 2016

Among the internet news portals that we 
previously measured, 444.hu and atlatszo.hu 
were able to increase their popularity during 
the past year. Hirado.hu was previously not 
measured, but it is an important news portal. 
Among the new portals, 888.hu is most 
popular, but ripost.hu also reaches 6% of 
respondents. 

OUTSIDE URBAN 
AREAS, WHERE LOCAL 
PRINTED PRESS 
AND TERRESTRIAL 
TV CHANNELS 
STILL RULE 
THE PUBLIC OPINION, 
THE GOVERNMENT’S 
CONTROL IS NEAR 
100%

ESZTER NOVA



040 FREEDOM, IT’S PERSONAL

(Index.hu, origo.hu, hvg.hu, 24.hu, 444.
hu) – origo.hu having been taken over by 
a government ally.4 With this step, one of 
the two most influential online news por-
tals has lost its independence – and started 
churning out propaganda. [See Figure 4]

The access to alternative media (not con-
trolled by the government) or to foreign 
news sources is more or less free – but in 
practice, it became rare. Outside urban ar-
eas, where local printed press and terres-
trial TV channels still rule the public opin-
ion, the government’s control is near 100%. 
[See Figure 5]

“(...) among the adult population in dicta-
torship-era 1986 (…) 28% (…) regularly or 
sometimes tunes in to a foreign, “hostile” 
radio station (…). Currently, not even half 
of this ratio get their information from 
alternative news sources not directly or 
indirectly controlled by the government.” 
Mária Vásárhelyi about the absorption and 
influence of Fidesz-controlled media in 
Hungary (2017)5

SELF-CENSORSHIP  
AND POLITICAL PRESSURE
Every year, Mérték Média conducts a sur-
vey among journalists in Hungary to rate 
press freedom on a scale from 1 to 10 
(where 1 is the worst and 10 is free).6 In 

4  See: Index.hu (2016) Átrendezi a magyar médiapiacot 
az állami buldózer. Available [onine]: https://index.hu/
gazdasag/2016/06/14/magyar_mediapiac_2015/;
Pál Dániel, R. (2017) “Orbán és Schmidt Mária benyelte 
volna az Indexet, Simicskának lépnie kellett,” [in:] 444.
hu. Available [online]: https://tldr.444.hu/2017/04/27/
orban-es-schmidt-maria-benyelte-volna-az-indexet-
simicskanak-lepnie-kellett

5  Vásárhelyi, M. (2017) “The Workings of the Media: 
A Brainwashing and Money-Laundering Mechanism,” 
[in:] Magyar, B. and J. Vásárhelyi (eds.), Twenty-Five 
Sides of a Post-Communist Mafia State. Budapest and 
New York: Central European University Press, pp. 491-
526.

6   Mérték Média Műhely (2017) Az Újságírók Sajtószabad-
ságképe 2016-Ban Magyarországon. Available [online]: 

2012, they gave an average score of 4.8. By 
2016, the score declined to 3.8. The num-
bers show even more pessimism when we 
look at answers about the strength of po-
litical influence on news media. 

In 2016, 75% of journalists said that there 
was ‘very strong’ political influence, strong 
enough to curtail press freedom. Another 
18% said that the political influence was 
‘strong.’ 56% stated that they personally 
experienced political interference, and 48% 
experienced interference from business 
actors (which may not be entirely separate 
under politically supported oligarchs).7 

33% declared that they have decided not 
to publish certain pieces of information 
in order to avoid possible disadvantages. 
28% admitted to self-censorship during 
the previous year.8

THE INFAMOUS  
“HUNGARIAN HANDS”:
“There are four sectors where national 
capital must grow above international one. 
These are the media, the banks, energy, 
and retail. We are done with the first three, 
but the fourth had proven to be difficult. 
Unfortunately retail chains are cleverer 
than us. (But) a few more years and we’ll 
complete this one too.”

– PM Viktor Orbán’s address  
at the Economic Forum in Krynica, Poland 

(September 2016) (own translation)9

http://mertek.eu/wp-content/uploads/2017/06/ujsagi-
rok_sajtoszabadsag_2016.pdf 

7  Ibid.

8  Ibid.

9  Magyar Nemzet (2016) Orbán: A média, a bankok és 
az energia kipipálva. Available [online]: https://mno.
hu/kulfold/orban-nem-letezik-olyan-hogy-europai-
nemzet-1360450



041

Banking, media, energy, and retail have 
been the four sectors in which Prime Min-
ister Orbán declared to aim for a major-
ity stake to go into “Hungarian hands” in 
2014.10 He has been working on his target 

10  One of many instances when Viktor Orbán has called 

for years, by then calling for a so-called 
“Hungarian capital-owning class” to come 
into existence and claiming that, in his view, 
this is in the interest of the country. 

In 2016, PM Orbán declared victory in all 
but one sector – banking proved to be 
slow to sell out, despite the punitive extra 
taxes and hostile political environment. 
[See Figure 6]

By 2016, 60% of ownership in the media 
was in “Hungarian hands”. Opimus Press, 
owned by an Orbán-ally, Lőrinc Mészáros, 
controlled about half of the newspaper 

for entire economic sectors to go into Hungarian hands. 
In his speech in 2014, he clarified that he does not even 
mean that these should be the hands of the state (na-
tionalization), but exactly the hands of the Hungarians. 
See: Magyar Nemzet (2014) Orbán Viktor teljes beszéde. 
Available [online]: https://mno.hu/belfold/orban-viktor-
teljes-beszede-1239645

Source: Mérték Media Monitoring (November 2016)

Figure 5: Only from TV or only from Internet. Rural voters from lower educational back-
grounds trend towards television, and local papers still dominates. 

12

1

9

11

24

18

9

9

9

9

total population

higher education degree

completed secondary education

vocational/trade school

8 years or less of elementary
education

60 +

50 - 59

40 - 49

30 - 39

18 - 29

3

4

4

2

1

0

1

3

3

6

only television only internet 

was the only channel to lose a significant 

Those who receive their information exclusively from television tend to be the elderly 
and those with little education. Overall, few respondents indicated that they only use 
the internet to obtain their information (3%). Young people with high education 
attainment were most likely to fall in the latter category, but even among this group 
this ratio was not very high. 

BY 2016, 60% 
OF OWNERSHIP 
IN THE MEDIA WAS 
IN “HUNGARIAN 
HANDS” 

ESZTER NOVA



042 FREEDOM, IT’S PERSONAL

printing capacities in Hungary through its 
2016 acquisitions. But it was not enough. 
In a cozy TV interview with a friendly party 
member in December 2017, PM Orbán an-
nounced his plans to take the rest of the 
Hungarian media “into Hungarian hands”:

“(...)it is my personal conviction that it is part 
of a country’s sovereignty that the major-
ity of a media system working in a country 
must be in national hands.”

“And I don’t want to hide that I want even 
more than that. I would like it if the media in 
Hungary would be in Hungarian hands to the 
same proportion that it is in German hands in 
Germany, American hands in America. This is 
the level that must be reached. We are pro-
ceeding, but we are not there yet.”

— PM Viktor Orbán (December 2017) 
(own translation)11

11  Tamás, F. (2017) “Orbán még nagyobb befolyást akar 

POPULISTS INVENTED “MEDIA 
SOVEREIGNTY” 
PM Orbán wants as many of the Hungar-
ian media outlets going into said “Hun-
garian hands” as the Germans have in the 
German media, and Americans in the U.S. 
media. Whatever that might be, because 
ethnic listing of ownership is not a com-
mon practice in Europe – at least not 
since the end of World War II. 

PM Orbán claims that if the United States 
and Germany can have ‘locally owned 
media,’ then so can he. But in market 
economies, ownership structure is more 
the result of organic development than 
central planning. And a government may 
think of its own nationals as more easily 
influenceable, but they certainly would 
not say that publicly. 

a médiában,” [in:] Index.hu. Available [online]: https://in-
dex.hu/belfold/2017/12/22/orban_media_kulfoldi_tu-
lajdon/

Source: Index.hu

Figure 6: Ownership by nationality in Hungarian media (2010-16)  
BLACK: Hungarian, GREY: foreign, LIGHT GREY: mixed 

2
0

16

0

2
0

15
2

0
14

2
0

13
2

0
12

2
0

11
2

0
10

10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%



043

According to Hungarian media work-
ers, who talked to Mérték, nationality of 
ownership has little to do with the inde-
pendence of journalism – independence 
does.12 Yet, it is telling that PM Orbán thinks 
that a domestic national media is more 
acquiescent. Foreign owners are indeed 
harder to manipulate. But they can still 
be made to sell their media outlet if their 
businesses are hit by punitive taxes or loss-
making regulations. The Freedom House’s 
Freedom of the Press 2017 index has noted 

12  Mérték Média Műhely (2017) Az Újságírók Sajtószabad-
ságképe 2016-Ban Magyarországon. Available [online]: 
http://mertek.eu/wp-content/uploads/2017/06/ujsagi-
rok_sajtoszabadsag_2016.pdf 

that the Hungarian “government’s tax poli-
cies toward the media have also gener-
ated controversy over the past few years 
for disproportionately burdening middle-
sized, domestically owned outlets.”13

Such tactics by the Orbán administra-
tion have been practiced in the utili-
ties and banking sectors in Hungary. As 
top managers and CEOs described the 
method (under condition of anonymity) 
for a research:

13  Freedom House (2017) “Press Freedom’s Dark Ho-
rizon,” [in:] Freedom of the Press 2017. Available [on-
line]: https://freedomhouse.org/report/freedom-press/
freedom-press-2017 

Source: Mérték Media Monitoring (November 2016)

Figure 7: Hungarian television channels and their relevance. RTL Klub and TV2 lead the way 
as news sources

7

6

21

25

22

43

62

73

12

11

18

21

22

21

14

11

82

83

61

54

56

35

24

16

Story

Echo

ATV

HírTV

Duna

M1, M2

TV2

RTL Klub

at least once a week at least once a month used to watch never

5

1

8

21

23

47

61

75

6

3

10

18

18

20

16

10

1

1

2

1

3

5

3

3

88

94

80

60

56

29

20

13

other television

Euronews

Echo

ATV

HírTV

M1, M2, M4, M5 Duna

TV2

RTL Klub

2014-2015 2016

The changes in recent years had very little 
impact on the status of television as a source of 
political information: though the public service 
channels lost 5% of their viewers, they also won 
roughly the same number. HírTV was the only 
channel to lose a significant number of viewers: 
3% indicated that they had previously watched 
it, and the share of its viewers is 5% lower than it 
was in 2014-2015.

ESZTER NOVA



044 FREEDOM, IT’S PERSONAL

“They have made life so difficult and so 
expensive for the foreign-owned utili-
ties companies that they forced them to 
sell out. Reg ulating gas and electricity 
retail prices down to loss making levels, 
instituting utility tax (…). You did not see 
a wave of Venezuela style nationali[z]
ation, but measures were taken to seri-

ously reduce the value of these compa-
nies and then they [could buy them up]. 
That’s what happened in the utilities and 
banking industries. “14

“The government nationali[z]ed gas utility 
companies. (…) So politically, the message 
is very good: we have chased out profit-
hungry foreign multinationals. They [the 
state] take over these utility services, then 
technological standards will erode and 
the government will say we need to im-
prove the technological quality, they will 
improve it from taxpayers’ money…oh no, 
before they start to improve, they will as-
sign who will be the future buyers… their 
mates. Then they will sign the contract with 
them and afterwards the state will improve 
the technological quality of the compa-
nies for several billion HUFs and then these 
firms will be transferred into private hands 
close to the government. And then sooner 
or later they will try to sell them again to 
foreign multinationals.”15

But this tool was not limited to the utilities 
sector, or to foreign owners. As the case of 
an advertising company shows:

“They buy up a lot of companies…They use 
mafia tools. They use the power of the state. 
(…) For example, I know of a media company, 
which made lamppost posters for parties 
during elections. They were always very care-
ful to have 50-50 percent of Fidesz and MSZP 
on their posters. It is a private company. Some 
people went there and said ‘we would like to 
have 50 percent of your company for free’. As 
the company did not want to ‘sell’, after two 
months the same people went back and said 
‘we want 80 percent of the company’. Then 

14  Sallai (Egerszegi), D. and G. Schnyder (2018) “The 
Transformation of Post-Socialist Capitalism – From De-
velopmental State to Clan State?,” [in:]Greenwich Paper 
in Political Economy, No. GPERC57, January 12. Avail-
able [online]: https://ssrn.com/abstract=3100775

15  Ibid.

AFTER EIGHT YEARS 
IN POWER, WITH EVER 
-DECREASING 
CONSTRAINTS 
ON HIS WILL, 
PM ORBÁN’S 
PATIENCE SEEMS 
TO BE WEARING 
THIN. TODAY,  
HE HARDLY EVEN 
TOLERATES 
SYMBOLIC 
SETBACKS, LET 
ALONE ATTEMPTED 
LEGAL RESISTANCE, 
AND AN ENTIRE 
STATE STRUCTURE 
WORKS TO EXECUTE 
HIS WILL



045

– when the owners still did not sell – after 
two weeks they introduced a law that forbids 
political posters on city lampposts. As a con-
sequence the market value of the firm went 
down to 10 percent [of its previous value].”16

Even foreign owners can be penalized and 
eventually whipped into line by regula-
tory or tax tools (they are constantly un-

16  Ibid.

der attack), but it takes time and patience. 
However, after eight years in power, with 
ever-decreasing constraints on his will, PM 
Orbán’s patience seems to be wearing thin. 
Today, he hardly even tolerates symbolic 
setbacks, let alone attempted legal resist-
ance, and an entire state structure works to 
execute his will.

Everyone knows that PM Orbán’s sore spot 
is RTL in this case, a countrywide commer-
cial TV channel owned by the German par-
ent company that refuses to make propa-
ganda news, unlike its competitor TV2.17 
RTL is one of the most significant news 
sources among the Hungarian population, 
according to a 2016 survey (See Figure 8).18

RTL’s credibility as an information source 
is the highest among the population (See 
Figure 8), even among Fidesz voters (See 
Figure 8). 

THE ROLE OF THE MEDIA COUNCIL  
IN HUNGARY
Since 2010, the government in Hungary 
has implemented a number of reforms in 
the media. Restructuring began in 2010 
with Fidesz passing a series of laws that 
consolidated media regulation (print, on-
line, and broadcast) under the supervision 
of the National Media and Infocommuni-
cations Authority (NMHH), and the Media 
Council.

The result of one of these media laws was 
not censorship (direct or indirect), rather, 
allowing oligarchs to attain near-monop-

17  György, F.(2018) “Orbánnak az RTL Klub és az Index is 
kell,” [in:]  24.hu. Available [online]:  https://24.hu/bel-
fold/2018/02/22/orbannak-az-rtl-klub-es-az-index-is-
kell/

18  Mérték Media Monitoring  (2016) The Sources of 
Political Information in Hungary – The State of the 
Media Structure in the Time Before and After Its 
Transformation. Available [online]: http://mertek.eu/
wp-content/uploads/2017/01/Mertek_newsconsump-
tion_eng_2016.11.25.pdf 

RESTRUCTURING 
BEGAN IN 2010  
WITH FIDESZ 
PASSING A SERIES 
OF LAWS  
THAT CONSOLIDATED 
MEDIA REGULATION 
(PRINT, ONLINE, 
AND BROADCAST) 
UNDER 
THE SUPERVISION 
OF THE NATIONAL 
MEDIA AND 
INFOCOMMUNICATIONS 
AUTHORITY (NMHH), 
AND THE MEDIA 
COUNCIL

ESZTER NOVA



046 FREEDOM, IT’S PERSONAL

Source: Mérték Media Monitoring (November 2016)

Figure 8: Credibility of information sources among the total population and by party pref-
erence. RTL leads in all groups 

2

3

3

3

3

4

5

7

7

8

8

9

10

11

22

33

45

Echo TV

kuruc.info

local (town) radio

hvg.hu

444.hu

Blikk

Class FM

hir24.hu

index.hu

ATV

regional newspaper

HírTV

origo.hu

Kossuth, Petőfi rádió

TV2

M1, M2, M4, M5, DunaTV

RTL Klub

1

1

1

1

1

3

1

4

3

4

5

5

3

4

9

22

27

1

1

2

2

2

1

4

3

5

3

3

5

8

7

14

11

19

mentioned

Credibllity of information sources* (major media)

mentioned first mentioned 
second

   Credibllity of information sources 
Mentions of major media by party preference

3

1

3

2

3

4

4

8

6

2

9

12

11

15

22

43

38

Echo TV

kuruc.info

helyi (városi) rádió

hvg.hu

444.hu

Blikk

Class FM

hir24.hu

index.hu

ATV

megyei napilap

HírTV

origo.hu

Kossuth, Petőfi rádió

TV2

M1, M2, M4, M5, DunaTV

RTL Klub

1

0

1

4

5

3

5

6

6

23

4

7

7

5

22

25

52

government party Opposition (without
Jobbik)

no party

5

15

2

3

3

1

4

7

7

2

8

11

7

8

14

41

42

0

1

4

3

2

3

4

7

7

6

9

7

12

10

21

22

47

Jobbik



047

S
o

u
rc

e:
 Á

tl
át

sz
ó

.h
u

Fi
g

u
re

 9
: 

H
u

n
g

ar
ia

n
 m

e
d

ia
 o

u
tl

e
ts

 in
 t

h
e

 h
an

d
s 

o
f 

fo
u

rt
e

e
n

 o
lig

ar
ch

s 
in

 2
0

18
 B

la
ck

: 
p

ri
n

t 
ti

tl
e

s,
  

D
ar

k 
g

re
y:

 o
n

lin
e

, G
re

y:
 b

ill
b

o
ar

d
s,

 L
ig

h
t 

g
ra

y:
 r

ad
io

, S
ilv

e
r:

 T
V

 
M

és
zá

ro
s

Lő
rin

c

Hei
nric

h
Pec

in
a

Andy V
ajn

a

St
at

e

M
at

olc
sy Adám

Sc
hm

id
t

M
ár

ia

Gar
an

cs
i

Ist
vá

n

Hab
ony Á

rp
ád

Ó
m

oln
ár

M
ikl

ós

Sz
el

es
 G

áb
or

Ben
cs

ik
Andrá

s

Huth

Ger
gel

y,.
..

Tom
bor

Andrá
s

Alm
ás

i

Annam
ár

ia,
 …

P
ri

n
t

O
n

lin
e

B
ill

b
o

ar
d

R
ad

io

T
V

ESZTER NOVA



048 FREEDOM, IT’S PERSONAL

olies – while stopping foreign or inde-
pendent owners from buying stakes or 
expanding. The Freedom House’s Freedom 
of the Press 2017 index has also noted the 
decreasing levels of foreign investment in 
newspapers and other news outlets: “The 
current government dominates all ele-
ments of the media value chain. It has used 
political influence to allocate digital, ter-
restrial, and cable frequencies on the ba-
sis of political criteria, and offers financial 
support to pro-government media through 
advertising contracts, while squeezing crit-
ical media out of the market.”19  

Furthermore, the NMHH’s major role in cre-
ation of the current media landscape was 
its power to block or facilitate takeovers 
and acquisitions. When German-owned 
RTL wanted to buy Central media Group, 
NMHH found it a risk to information plural-
ism and blocked it. When the owner of its 

19  Freedom House (2017) “Press Freedom’s Dark Hori-
zon,” [in:] Freedom of the Press 2017. Available [online]: 
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/free-
dom-press-2017 

competitor – crony-owned and govern-
ment-controlled TV2 – announced its in-
tention to buy the publisher of a major tab-
loid newspaper (among other titles), NMHH 
greenlighted the deal in a record eight days 
with a simplified procedure, and without 
providing any explanation for this decision. 

Similarly, simplified permission procedures 
preceded the acquisition of each and every 
regional publication by Mészáros and the 
consolidation in his newfound media em-
pire in his company, Mediaworks (includ-
ing television channels, radio stations, and 
print publications) – or the takeover radio 
channels’ that went to another Orbán ally 
and the owner of TV2.20 When pushed, 
NMHH claimed that every county was 
treated separately, although it is not clear 
how this statement was supposed to make 
the dominance of Mediaworks on the 
Hungarian media market less pronounced. 

CONSOLIDATION IN THE HANDS  
OF ORBÁN’S ALLIES
The investigative journalists at Átlátszó 
worked themselves through an avalanche 
of data and created a visualization of how 
the Hungarian media were taken over by 
the government and Fidesz-friendly oli-
garchs (See Figure 9).21 

In 2015, only 31 media outlets (individual dots) 
were controlled by the Hungarian govern-
ment, 21 did not yet exist. By 2018, all 500 are 
Fidesz-controlled.22 According to the data, by 
January 2018, the Fidesz media empire was in 
charge of publishing 500 titles – ranging from 

20  Sajó, D. (2017) “Hogy vásárolhatta fel a kormány hold-
udvara szinte az egész sajtót?,” [in:]  Index, October 19. 
Available [online]:https://index.hu/belfold/2017/10/19/
nmhh_mediatancs_vajna_meszaros/

21  Átlátszó.hu (2018) Infographic: Explore the Media 
Empire Friendly to the Hungarian Government.” Avail-
able [online]: https://english.atlatszo.hu/2018/01/16/
infographic-explore-the-media-empire-friendly-to-
the-hungarian-government/ 

22  Ibid.

WHEN GERMAN-
OWNED RTL 
WANTED TO BUY 
CENTRAL MEDIA 
GROUP, NMHH 
FOUND IT A RISK 
TO INFORMATION 
PLURALISM 
AND BLOCKED IT



049

teen magazines to TV channels. Two third 
were print newspapers, published by twenty-
two separate publishers, which are owned by 
only fourteen individuals (See Figure 9).

Some of the old titles were discontinued, 
like the country’s biggest and oldest daily, 
Népszabadság, which went to a previous-

ly unknown Austrian businessman before 
landing at Lőrinc Mészáros – a deal they 
have denied making for a few days. Nép-
szabadság was shut down overnight in 
2016. Its journalists were not allowed back 
in the buildings for their belongings. Over 
a five-decade-long archive disappeared. 
For those who wanted an explanation, 
the government prepared one: the news-
paper was not profitable. This, however, 
can be said of almost all types of media in 
the age of Facebook, especially on such 
small language markets as the Hungarian 
one. It still does not explain why the 50+ 
years of archives had to disappear. What 
explains it, however, might be the fact 
that the newspaper kept leaking the an-
tics of the central bank governor and the 
scandal was getting uncomfortable. The 
shutdown also sent a signal to journalists 
at other outlets. If the oldest daily can be 
discontinued and its journalists scattered, 
seeking jobs in the ever-shrinking mar-
ket of non-governmental media, it can 
also happen to the newspaper you are 
working for. The chilling effect cannot be 
neatly quantified. 

Other outlets were bought by oligarchs 
using generous loans provided by state-
owned banks. This was the case of TV2, 
which used to be one of the main sourc-
es of news, especially in rural Hungary. 
After a legal battle over ownership be-
tween two oligarchs – one former and 
one current PM Orbán ally, the TV chan-
nel went into the hands of the latter. Ever 
since the takeover, TV2 became a basket 
case of subservient incompetence and 
spineless propaganda. Its journalists left, 
some emigrated, while others became 
bus drivers. In the meantime, the pro-
fessionals were hastily replaced by non-
journalists and loyalists. The once strong 
commercial channel is now a butt of 
jokes for headlines, such as ‘Soros would 
have killed his own mother,’ and ram-

EVER SINCE 
THE TAKEOVER, 
TV2 BECAME 
A BASKET CASE 
OF SUBSERVIENT 
INCOMPETENCE 
AND SPINELESS 
PROPAGANDA.  
ITS JOURNALISTS 
LEFT, SOME 
EMIGRATED,  
WHILE OTHERS 
BECAME BUS DRIVERS.  
IN THE MEANTIME, 
THE PROFESSIONALS 
WERE HASTILY 
REPLACED  
BY NON-JOURNALISTS 
AND LOYALISTS

ESZTER NOVA







052 FREEDOM, IT’S PERSONAL

pant migrant-themed fearmongering, as 
part of the government’s two-year cam-
paign against George Soros, Brussels, 
migrants, and other ‘existential threats to 
the Hungarian way of life.’ 

Furthermore, another set of left-leaning 
media outlets were brought under Fidesz 
control. Their owners made deals and 
then moved their best political reporters 
into the night slot or let them go. All of this 
was completely legal and can be explained 
away with seemingly reasonable argu-
ments. That is, after all, the nature of new 
autocracies everywhere. 

SAMIZDAT IS BACK  
AND DEMOCRACY NEEDS SUPPORT
As a reaction to the government-domi-
nated media (and the incessant, single-
minded fearmongering propaganda), a few 
activists decided to start a Samizdat-like 
paper, photocopied, and hand-delivered 
by activists into people’s mailboxes.23 

The tiny Nyomtass Te Is (You Should Print, 
Too) movement aims at breaking the mo-
nopoly of Fidesz-owned media in the Hun-
garian countryside, where print media still 
reigns supreme in shaping people’s fears. 

To give an idea of how much of a prob-
lem the one-sided propaganda became 
in Hungary, the United States Depart-
ment of State’s Bureau of Democracy, Hu-
man Rights, and Labor (DRL) announced 
a funding opportunity for the support of 
“objective media in Hungary.24  The USD 
700,000 fund (app. EUR 570,000) would 
support rural media outlets in Hungary 

23  Samizdat refers to a system in the USSR and countries 
within its orbit, by which government-suppressed litera-
ture was clandestinely printed and distributed (Source: 
Merriam-Webster Online Dictionary).  

24  See: U.S. State Department Bureau of Democracy, 
Human Rights, and Labor. Available [online]: https://
www.state.gov/j/drl/p/275396.htm 

to help train and equip journalists in their 
fight to defend independent media as they 
are, once again, subject to political pres-
sure and intimidation. 

According to the official explanation by 
the U.S. State Department, the need was 
especially strong, precisely in rural Hun-
gary, where government-controlled public 
media and a handful of outlets friendly to 
the ruling Fidesz party are the only news 
sources most people are exposed to.

“The program should improve the quality 
of local traditional and online media and in-
crease the public’s access to reliable and unbi-
ased information. Projects should aim to have 
impact that leads to democratic reforms.”25

“The Department of State... seeks a partner for 
the United States Government who will help 
educate journalists and aspiring journalists on 
how to practise their trade,” a State Depart-
ment official told Reuters about the grant.26 
“The United States has publicly and privately 
expressed our concerns about the status of 
the free press in Hungary on multiple occa-
sions,” he added. They can use the funds after 
May 2018, possibly to evade the accusations 
that the grant was meant to interfere with the 
Hungarian general elections in April 2018. 27

Normally, the U.S. DRL does not concern 
itself with European countries, especially 
not the members of the European Union. 

CONCLUSIONS
Hungary’s position in press freedom rank-
ings has been steadily declining since 2010. 
Its press has been only “partially free” since 

25  Ibid.

26   Reuters (2017) U.S. Launches Media Fund for Hun-
gary to Aid Press Freedom, November 13. Available 
[online]: https://www.reuters.com/article/us-hungary-
us-media/u-s-launches-media-fund-for-hungary-to-
aid-press-freedom-idUSKBN1DD21C

27  Ibid.



053

Fellow at Financial Research Institute in Budapest

ESZTER 
NOVA

2011, according to the Freedom House’s 
Freedom of the Press 2017 index. The situ-
ation has deteriorated further still, and the 
pro-government media have expanded. 
The governmental measures to discipline 
and control the media have included legal, 
political, and economic pressure – all of 
which are tightly entangled. 

The ownership structure of the media 
is still heavily tilted towards privately 
owned companies – but private does 
not mean what it once used to. As per 
the repeated desire of Prime Minister and 
Fidesz leader Viktor Orbán, by 2016, 60% 
of the media has gone “into Hungarian 
hands” – a term implying that Hungarian 
owners can be kept under stronger con-
trol. In reality, however, it means some-
thing even more direct. 

Under state capture and a quickly enriched 
oligarchic class, loyal allies of the govern-
ing party can hold a considerable share in 
the media and tilt it towards governmental 
propaganda. In December 2017, PM Or-
bán went even further and announced his 
plans to take the rest of the Hungarian me-
dia “into Hungarian hands” and with that, 
he invented media sovereignty, a new tool 
of authoritarianism. According to him, if the 
United States and Germany can have ‘lo-
cally owned media,’ then so can he. But in 
real economies, the ownership structure is 
more of a result of organic development 
than central planning. As a consequence of 
these efforts, the number of media outlets 
controlled by the government went from 
31 to 500 between 2015 and 2018. They 
are amassed in the hands of only fourteen 
oligarchs, whereas the vast majority of 
these outlets belong to only two of them. 

Political bias of certain media outlets is not 
where the key problem lies. It is rather in 
their lack of liberty, with the government 
exerting direct or indirect control over the 

media. On the other hand, public media 
have observed an increase in funding, 
while loyal oligarchs were allowed to buy 
up entire sectors and regions – both in the 
media and elsewhere. At the same time, 
their potential competitors were blocked 
by the same media authority that did not 
see a problem with their growing monop-
oly on information sources in (mostly ru-
ral) Hungary. The re-allocation of an ever-
growing state advertising budget (mostly 
to promote the government’s constant 
hate campaigns) has also benefited only 
loyalist media outlets. 

Although according to the Human Free-
dom Index 2017, journalists are not killed or 
jailed in Hungary and access to the Internet 
is not limited by the government, when it 
comes to the government influencing the 
media landscape, Hungary is currently only 
partially free. The means of control are 
sneaky, indirect, and are all perfectly legal. 
Economic tools are leading the way, along-
side targeted laws, and taxation.

The chilling effect of direct and self-cen-
sorship is reflected in the 2017 survey, ac-
cording to which 33% of journalist said that 
they have decided not to publish certain 
pieces of information to avoid possible 
negative consequences, while 28% ad-
mitted to other kinds of self-censorship. 
Nevertheless, the real damage of the 2010 
media law is not censorship. It is allowing 
oligarchs to attain near-monopolies, while 
at the same time denying foreign or inde-
pendent owners the chance to expand or 
even buy stakes. ●

ESZTER NOVA


