
 

POLITICKÉ VEDY / POLITICAL SCIENCES 
 

Časopis pre politológiu, najnovšie dejiny, medzinárodné vzťahy, bezpečnostné 
štúdiá / Journal for Political Sciences, Modern History, International Relations, 
security studies 

 
URL of the journal / URL časopisu: http://www.politickevedy.fpvmv.umb.sk 
 
Author(s) / Autor(i):    Dominika Kosárová 
Article / Článok: Al Jazeera and Al Arabiya: Understanding Media Bias 
Publisher / Vydavateľ: Fakulta politických vied a medzinárodných vzťahov – 

UMB Banská Bystrica / Faculty of Political Sciences and 
International Relations – UMB Banská Bystrica 

DOI: https://doi.org/10.24040/politickevedy.2020.23.4.87-108 
 

Recommended form for quotation of the article / Odporúčaná forma citácie 
článku: 
 
Dominika Kosárová. 2020. Al Jazeera and Al Arabiya: Understanding Media Bias. 
In Politické Vedy. [online]. Vol. 23, No. 4, 2020. ISSN 1335 – 2741, pp. 87-108. Available 
at: DOI: https://doi.org/10.24040/politickevedy.2020.23.4.87-108 

  
 

By submitting their contribution the author(s) agreed with the publication of the 
article on the online page of the journal. The publisher was given the author´s / 
authors´ permission to publish and distribute the contribution both in printed and 
online form. Regarding the interest to publish the article or its part in online or printed 
form, please contact the editorial board of the journal: politicke.vedy@umb.sk.  
 
Poskytnutím  svojho  príspevku  autor(i)  súhlasil(i)  so  zverejnením  článku  na 
internetovej stránke časopisu Politické vedy. Vydavateľ získal súhlas autora / 
autorov s publikovaním a distribúciou príspevku v tlačenej i online verzii. V prípade 
záujmu publikovať článok alebo jeho časť v online i tlačenej podobe, kontaktujte 
redakčnú radu časopisu: politicke.vedy@umb.sk. 
 

http://www.politickevedy.fpvmv.umb.sk/
https://doi.org/10.24040/politickevedy.2020.23.4.87-108
mailto:politicke.vedy@umb.sk
mailto:politicke.vedy@umb.sk.


═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

87 

AL JAZEERA AND AL ARABIYA: UNDERSTANDING MEDIA 
BIAS 

 
Dominika Kosárová* 

 
 
ABSTRACT 
Several studies have been dealing with the question of whether state-sponsored Al Jazeera 
and Al Arabiya are biased. Their findings suggest that the message of both media reflects the 
interests of their respective state-sponsors. This article aims to validate this assumption, 
however in contrast to already existing literature it will test the hypothesis on a non-conflict 
related case study: the coverage of Muslim Summit which was held in December 2019 in 
Kuala Lumpur. To achieve the objective, we seek to first identify Al Jazeera’s and Al Arabiya’s 
bias, its specific features and the message delivered by means of comparative discourse 
analysis, namely manipulative strategies and ideological square as defined by Blass and van 
Dijk, respectively. Afterwards, we examine how the identified bias fits into the strategic 
interests of Qatar and Saudi Arabia, their respective state-sponsors. The analysis shows that 
both media, when covering Muslim Summit, used manipulative techniques to deliver the 
opposite message about the Summit, which is in line with their state-sponsors’ often 
incompatible regional ambitions and foreign policy. This article contributes to already existing 
literature on Arab media discourse analysis by focusing on a specific non-conflict-related 
issue not covered by other studies making thus the hypothesis applicable more broadly. 
 
Key Words: Al Jazeera, Al Arabiya, Saudi Arabia, Qatar, Kuala Lumpur Muslim 

Summit, discourse analysis 

 

Introduction 
Despite objectivity and neutrality being generally accepted principles of 

journalism, their implementation is questionable when it comes to state-owned 
media and countries where freedom of speech has its limits. In such cases, media 
may serve as a mouthpiece of the government instead of its watchdog. This trend 
may be observed in the Middle East, where two major news networks, Al Jazeera 
and Al Arabiya, are owned by Qatar and Saudi Arabia, respectively, and are 

                                                           
*  Mgr. Dominika Kosárová, Ph.D. is an Assistant Professor at the Department of Security and 

Defence Studies, Centre for Security and Military Strategic Studies, University of Defence 
in Brno, Kounicova 65, 662 10 Brno, Czech Republic, e-mail: dominika.kosarova@unob.cz. 

DOI: https://doi.org/10.24040/politickevedy.2020.23.4.87-108 

mailto:dominika.kosarova@unob.cz


═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

88 

considered tools of soft power of their respective governments. Numerous studies 
that focused on Al Jazeera’s and Al Arabiya’s coverage of conflict-related issues 
such as Israeli-Palestinian conflict, intervention in Libya, war in Yemen, or Qatari 
crisis, suggested that both Arab media serve their respective state to advocate 
its interests and that the message of both thus needs to be understood in a 
specific political context. (Gasim, 2018; Seib, 2012; Samuel-Azran, 2013; Miles, 
2006; Joobani, 2014; Al Nahed, 2015; Baghernia, Mahmoodinejad, 2018; 
Elmasry, 2013; Abdulmajid, 2019) This assumption is the starting point of this 
article. Our aim is to test the hypothesis that Al Jazeera’s and Al Arabiya’s 
coverage reflects interests of their respective state-sponsor, yet in contrast to 
already existing literature we will focus on the coverage of a non-conflict-related 
issue. 

After providing some background information about Al Jazeera and Al 
Arabiya, we focus on one specific case study where we first identify specific 
features of the bias and the message delivered by means of a comparative 
discourse analysis, and then we observe how it fits into the respective country’s 
interests. Contrary to the existing research, we decided to focus on how the Arab 
media approach the issue of multilateral diplomacy: the Kuala Lumpur Muslim 
Summit that took place in December 2019. This event represents a unique case 
in terms of case study’s methodology which serves as testing framework for our 
hypothesis. Four articles covering the summit have been chosen all together. 
Their limited number enable us to undertake a rigorous discourse analysis and 
compare articles between themselves in order to observe different narratives and 
better identify the bias. At first, we focus on the article published on each media’s 
English-language website on December 18, one day before the summit started. 
A comparative discourse analysis of these two articles serves to identify 
manipulative techniques and ideological nuances as outlined by R. Blass (2005) 
and T. A. van Dijk (2000), in the coverage of selected topics. Afterwards, to make 
the picture complete, we observe how the bias evolved by comparing the 
subsequently published articles. In the final section, we examine if the way how 
Al Jazeera and Al Arabiya approached the topic can be explained by the strategic 
interests of Qatar and Saudi Arabia. 

This article contributes to already existing literature on Arab media discourse 
analysis by testing the hypothesis suggested by other researchers on a specific 
case study. In contrast to most of existing articles, the case study does not deal 
with the coverage of a conflict-related issue, yet instead it is focused on the issue 
of multilateral diplomacy. Moreover, discourse analysis is undertaken by means 



═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

89 

of qualitative instead of predominantly used quantitative and statistical methods. 
This enables us to better identify and understand the message delivered as well 
as interpret the bias in the pertinent political context. 

 

1 Al Jazeera and Al Arabiya – background information 
Al Jazeera and Al Arabiya are the prominent media corporations in the 

Middle East and major regional competitors in the media industry. Al Jazeera 
news channel in the Arabic language was established in 1996 under the 
initiative of the then emir of Qatar Sheikh Hamad bin Khalifa Al Tahni. It was 
part of reforms launched after he seized power in 1995 to enhance regional 
and global influence of Qatar. Moreover, Al Jazeera was expected to counter 
narrative of Saudi and Egyptian journalists who had been questioning 
legitimacy of the new emir. (Powers, 2012) Since beginning Al Jazeera has 
been reporting critically on political authorities throughout the Middle East, 
causing thus trouble for their governments as well as for Qatar, which has 
been repeatedly facing diplomatic pressure from other Middle Eastern states. 

Al Jazeera’s geopolitical significance and global recognition increased 
after 9/11 for its reporting in Afghanistan, yet, at the same time, it has become 
increasingly criticized by the West for providing space to extremists including 
bin Laden. (Samuel-Azran, 2013) Nevertheless, the war in Afghanistan 
showed increasing demand of timely and accurate news about underreported 
regions such as Middle East, which prompted Al Jazeera to launch its English-
language version. Al Jazeera’s English language website started to operate 
in 2003 only few days after the US-led invasion of Iraq. Moreover, in 2006 
English-language television called Al Jazeera English was established. The 
objective was to reach English-speaking people with news about so-called 
“Global South”, as well as improve Al Jazeera’s reputation in the West and 
enhance global prestige and significance of the small Gulf state. (Powers, 
2012) Ultimately, Al Jazeera enabled Qatar to shape international discourse. 

Although Al Jazeera was claimed to be independent from state’s 
interference, number of studies show, this has not been the case because the 
network is financially dependent on the royal family of Qatar.1 (Abdulmajid, 

                                                           
1 The emir invested 137 million USD only to create the channel in the 1990s, whereas he provides 

another approximately 100 million USD per year to cover its operational costs. Moreover, he invested 
more than a billion USD to launch Al Jazeera English. (Samuel-Azran, 2013) 



═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

90 

2019; Samuel-Azran, 2013; Elmasry et al., 2013) In this context, Samuel-
Azran considers Al Jazeera as a hybrid state-sponsored/private network that 
serves as a diplomatic tool for Qatar. Hybrid model implied that “a state 
sponsored station operates independently in routine affairs, which gives it the 
credibility of a privately-owned station and reverts to state-sponsored-style 
broadcasting only during a crisis involving the state”. (Samuel-Azran, 2013, p. 
1294) Critics accuse Al Jazeera of bias and point to its selective criticism of 
Qatar’s foreign policy while remaining silent when it comes to domestic 
development. (Miles, 2006; Cherribi, 2017; Hasan, 2011; Seib, 2012). Al 
Jazeera is thus often perceived as a political instrument of Qatar aimed at 
enhancing its international influence and leveraging against regional rivals, 
especially Saudi Arabia. Al Jazeera’s criticism of Saudi domestic policy and 
its alleged support for political Islam in general and the Muslim Brotherhood 
in particular has been a thorn in Saudi-Qatar relations, and it has ultimately 
led to a diplomatic crisis. 

Al Arabiya news channel was launched by Saudi Arabia in 2003 to 
challenge Al Jazeera’s monopole as Middle East-based international news 
network. It was established in Dubai, primarily in response to Al Jazeera’s 
criticism of Saudi Arabia and its royal family. (Kraidy, 2006) In less than a year, 
an official website of Al Arabiya news channel started to operate, and in 2007, 
its English-language web service was established to reach broader audience. 
Its officially proclaimed mission is to “deepen understanding of Arab societies, 
cultures and economies”. (Joobani, 2014, p. 346) However, Al Arabiya is 
owned by the Middle East Broadcaster Center controlled by Saudi Arabia, 
hence, just as in the case of Al Jazeera, Saudi-sponsored Al Arabiya is largely 
under the government’s control. As concluded by extensive research papers, 
its discourse is in line with Riyadh’s interests and Saudi Arabia’s foreign and 
domestic policy. (Baghernia, Mahmoodinejad, 2018; Elmasry et al., 2013) Al 
Arabiya thus serves as a “Saudispeak of the Arab world” that informs about 
events through Saudi lenses. (Joobani, 2014, p. 345) 
 

2 Comparative discourse analysis 
 
2.1 Literature review 

There are numerous studies examining Al Jazeera’s and Al Arabiya’s 



═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

91 

narratives in order to evaluate the impact of their state-sponsor on reporting. 
Mohamad H. Elmasry together with other researchers used media framing 
theory for a comparative content analysis of the two networks’ coverage of the 
Israel-Palestine conflict in 2008/2009. The research concluded that Al Jazeera’s 
narrative tended to be more positive towards Hamas and it was more critical 
against Israel, Egypt, USA and the United Nations, whereas Al Arabiya’s 
coverage had exactly the opposite direction. According to the authors, these 
findings reflect the tendencies in Qatari and Saudi foreign policy. (Elmasry et al., 
2013) Secondly, Adib Abdulmajid analysed politization and ideologization of 
both Al Jazeera’s and Al Arabiya’s narratives during the Qatar diplomatic crisis in 
2017. By means of critical discourse analysis, in particular discursive 
ideologization and manipulation, he examined how the crisis dragged the two 
media networks into a direct confrontation. By studying news coverage of regional 
affairs in 2017 and 2018, Abdulmajid’s research reveals that both Al Jazeera 
and Al Arabiya are politicized and serve as guardians of political goals and 
interests of Qatar and Saudi Arabia, respectively. (Abdulmajid, 2019) Thirdly, Li 
Zeng and Khalaf Tahat compared the coverage of terrorism by Al Jazeera and 
Al Arabiya and pointed out that Al Arabiya is more inclined to adopt Western and 
especially US style of reporting by covering the regions that are more of Western 
interest. (Zeng, Tahat, 2012) In general, Al Jazeera is often perceived as more 
anti-American and anti-Israeli, whereas Al Arabiya has been accused of 
advocating Western interests. (Elmasry et al., 2013) 

In the overall, there are more studies examining Al Jazeera’s news coverage 
and bias than Al Arabiya’s. Al Jazeera’s reporting on Yemen has been subject to 
Gamal Gasim’s research on how the coverage of Yemeni war was influenced by 
the Qatari crisis. His study shows that number of negative news with respect to 
Saudi-led coalition and its role in the Yemeni war increased significantly after 
Qatar was expelled from the coalition in 2017. Al Jazeera was thus found to 
advocate political standpoint of Qatar whose relations with Saudi Arabia became 
especially tense after Saudis declared blockade of its neighbour. (Gasim, 2018) 
Finally, Sumaya Al Nahed compared the coverage of Libyan uprising and 
subsequent NATO intervention by Al Jazeera Arabic and Al Jazeera English.2 Her 
results pointed out that Qatar’s foreign policy has greater influence on Arabic 
version of the news. (Al Nahed, 2015) 

                                                           
2 The role of Al Jazeera on the background of Libyan revolution is pointed out also by Hana 

Votradovcová (2017).  



═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

92 

All the above-mentioned studies show that both Arab media giants are more 
or less biased, and their discourse is politicized to serve their sponsor state 
especially when dealing with a conflict situation where states have certain 
interests at stake. This article will test their findings on a unique case of a non-
conflict-related issue.  

 
2.2 Methodology 

To test the hypothesis that Al Jazeera’s and Al Arabiya’s coverage reflect 
interests of their respective state-sponsor we need to first identify the bias. 
Robert Lichter (2014) defines bias as “distortions of reality, favoritism or one-
sidedness in presenting controversies, and closed-minded or partisan attitudes”.3 
Steven Allen then distinguishes eight types of media bias: bias by commission 
(unfounded assumptions and uncorrected errors), bias by omission, bias by story 
selection, bias by placement of news stories, bias by the selection of “experts”, 
spin (emphasizing certain aspects), bias by the labeling of activists, 
organizations, and ideas, bias by policy recommendation. (Allen, 2015) However, 
there is no single generally accepted way of measuring bias. In this article, the 
media bias, as understood by Lichter and Allen, will be identified and analysed 
by means of discourse analysis. 

When analyzing media bias, we stem from the assumption that “specific ways 
messages are packaged and delivered can influence how communication 
recipients comprehend and evaluate messages.” (Elmasry et al., 2013, p. 753) 
Parts of the story may thus be emphasized, while others may be deliberately 
excluded in order to influence recipient’s opinion in a desired way. Hence, the 
choice of language and wording are powerful tools to deliver a certain message. 
In order to identify this message, the use of language needs to be studied by 
means of critical discourse analysis. In this article, we will combine elements of 
manipulative strategies as defined by Regina Blass (2005) and so-called 
ideological square of Teun A. van Dijk (2000). Both tools were applied by 
Abdulmajid (2019) to study media and ideology in the Middle East, and we 

                                                           
3 Theories of media bias emphasize its opposition to objectivity which emerged as a standard of 

professional journalism first in the US media industry, from where it has spread as a core value of 
journalism to other countries. Consequently, professional media are expected to remain unbiased, 
hence objective, especially when dealing with political issues. Yet, in reality, the application of this 
principle remains disputable and according to Lichter, it may seem even as an “unattainable ideal”. 
Moreover, as Lichter points out, the interpretation of objectivity may depend also on national and 
cultural context. (Lichter, 2014)  



═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

93 

consider them as appropriate for the purposes of this article as well. We assume 
that these two qualitative methods when combined will enable us to identify 
important nuances in the selected news articles and the messages delivered. 

According to Blass (2005, p. 171), manipulation can be regarded as 
intentional misleading, as a “way of influencing people and making them believe 
and do what one wants them to do”. Manipulatives strategies include omission 
(deliberate withholding of relevant information), exaggeration (over-statement 
providing more information than required), lies, ambiguities or half-truths 
(deception by providing less information). Facts are thus provided intentionally 
distorted with respect to the message that the article seeks to deliver. 
Manipulative strategy also includes means of propaganda such as repetition and 
emotional appeal. (Blass, 2005) 

The second tool, so called “ideological square”, is used to analyse the bias 
when referring to us versus them. It implies that we tend to say positive things 
about ourselves while not admitting anything negative, whereas it applies in the 
opposite way when referring to the others. This principle was conceptualized by 
van Dijk as ideological square which consists of emphasizing (1) positive things 
about us and (2) negative things about them, while de-emphasizing (3) negative 
things about us and (4) positive things about them. (van Dijk, 2000, p. 44) In this 
article, us means state-sponsor (Qatar in case of Al Jazeera and Saudi Arabia in 
case of Al Arabiya) eventually its allies, while them are rivals or enemies. Hence, 
a biased discourse is the one where the state-sponsor is non-critically glorified, 
or it does not accept any responsibility for eventual failures for which the others 
are accused instead. 

Stemming from these two approaches, in this article, discourse analysis will 
be focused on: language used when referring to the actors involved (self-
perception and perception of others), use of omission, exaggeration, lies, 
ambiguities, half-truths, repetition and emotional language, as well as style 
(headlines, subtitle, use of bold, italics and colour) as it may also reveal what the 
author wants to emphasize. Monitoring of these manipulative techniques will 
allow us to identify and compare bias in selected articles, and thus better 
understand their message as well as attitude of respective state-sponsors. 

Selection of the articles was preceded by a preliminary research. We decided 
to examine one case study not directly dealing with a conflict and focus on how 
the websites of Al Jazeera English and Al Arabiya English cover this specific 
event. Therefore, the number of researched articles is quite limited. However, we 
do not consider it as an obstacle or shortcoming, because it allows us to make a 



═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

94 

more precise and rigorous research of manipulative techniques and even 
compare the articles between themselves. After having considered several 
events, we chose to focus on the Muslim Summit which was held from 19 
December 2019 in Kuala Lumpur. This event represents a unique case in terms 
of case study’s methodology. We studied the articles that relate to the topic and 
were published on Al Jazeera and Al Arabiya from December 18, the day before 
the summit was held. This was the first time when both pages provided a more 
complex information about the summit. The fact that they reported about it on the 
same day, allows us to compare articles between themselves and interpret the 
message and the bias without any other factors that could have intervened 
meanwhile. These two articles from December 18 are thus crucial for the analysis 
and most of the space will be devoted to them. 

However, to make the picture more complex, and validate and expand our 
findings, we decided to examine two other articles published subsequently. Al 
Jazeera reported about the summit on its first day, December 19, while Al Arabiya 
informed about it only after it was concluded, on December 23, in the “opinion” 
section. We decided to include the article published under “opinions” and not 
“news” because of three reasons. First of all, it is supposed that even “opinions” 
published in state-owned Arab media do reflect state’s policy and could be thus 
considered. Moreover, the article in question is written by Al Arabiya’s editor-in-
chief, which further reinforces our previous assumption. Last but not least, there 
were no other articles related to the summit published in the news column, hence 
this article was the only source of information about the summit on Al Arabiya 
website after the summit began. 

 
Articles examined on Al Jazeera English (AJE): 

 Kuala Lumpur Summit: Five major issues facing Muslim world, news, 
18.12.2019 

 Mahathir Mohamad: Muslim world 'in a state of crisis', news, 19.12.2019, 
by Ted Regencia 

Articles examined on Al Arabiya English (AAE): 

 Key Islamic powers shun Malaysian summit, news, 18.12.2019,  

 Failure of Malaysia’s Muslim summit is only the tip of the iceberg, opinion, 
23.12.2019, by Mohammad Alyahya 
 
 



═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

95 

2.3 Research and findings 
The first and the most crucial part of the comparative discourse analysis is 

focused on the two articles published the day before the summit. Afterwards, we 
will observe how the articles published during or after the summit fit into the 
identified bias, eventually how the bias evolved. 

 
2.3.1 Use of manipulative techniques in the pre-summit articles 

In order to identify manipulative techniques in the two articles, we will 
first focus on their headings. Then, we will identify and compare the bias used in 
the main body of the articles by focusing on the coverage of three specific issues: 
participation at the summit, agenda of the summit, and the way summit itself is 
portrayed. 

 
Headings 

There is a striking difference between Al Jazeera’s and Al Arabiya’s approach 
to the topic already when looking at the title and subtitle of the articles. The title 
on Al Jazeera states: “Kuala Lumpur Summit: Five major issues facing Muslim 
world”. It evokes that the most important issues of the Muslim world will be 
addressed at the summit, which implicitly emphasizes the importance of the 
summit as such. Moreover, it is subtitled: “Leaders from some of the world's most 
populous Muslim-majority nations set to address issues like Islamophobia, 
poverty”. This word choice underlines the importance of participating countries, 
thus the prestige of the summit. Both title and subtitle embrace elements of 
exaggeration, as it includes words like “major”, “leaders”, “most populous”, 
“majority”. It can be thus claimed that Al Jazeera tries to send a positive message 
in terms of summit’s importance already by the title and subtitle. 

On the other hand, the very same day, Al Arabiya published a news article 
about the summit entitled “Key Islamic powers shun Malaysian summit”. It also 
embraces element of exaggeration by using the works “key” and “powers”, 
however the message is exactly the opposite when compared to Al Jazeera. The 
verb “shun” has rather a negative connotation and evokes that key players 
deliberately avoided to participate. The wording thus implicitly de-emphasizes the 
importance and prestige of the summit by the fact that states regarded as major 
Islamic players declined participation. 

Moreover, the headlines show how differently Al Jazeera and Al Arabiya 
approach the participation at the summit with respect to the message they want 
to deliver. While Al Jazeera states that “leaders from some of the world’s most 



═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

96 

populous Muslim-majority nations” are set to participate, Al Arabiya claims that 
key Islamic powers will not. This does not necessarily mean that one of them is 
lying. None of them states how many nations will actually participate, instead, 
they intentionally use ambiguous language and half-truths to send their message: 
emphasize the prestige or failure of the summit. Comparison between the two 
headlines thus enabled us already to identify a clear bias. While Al Jazeera tries 
to portray the summit in a positive way, Al Arabiya adopted exactly the opposite 
approach. 

 
Participation 

Both articles devote a considerable space to address the issue of 
participating states. At the same time, this is the issue where the most 
discrepancies between two narratives occurred. Al Jazeera states that “various 
world leaders and representatives of the Muslim world - from the North African 
state of Algeria to Uzbekistan in Central Asia and Brunei in the Asia Pacific region 
- gather in Kuala Lumpur” to show that summit has global dimensions. In line with 
this message it also claims that “according to the organisers, at least 250 foreign 
representatives from 52 countries and 150 Malaysian delegates will also join the 
KL Summit. They include government officials, scholars and leaders from various 
non-government sectors.” However, Al Arabiya claims on the very same day that 
“invitations had been sent to all 56 OIC [Organization of Islamic Cooperation] 
member states, but officials said only about 20 were sending delegations, and 
fewer would be led by heads of state.” Comparison between the last two 
statements shows clear contradiction when it comes to the number of attendees. 
However, language has been used in such a way that none of the statements 
needs to be necessarily wrong. Al Jazeera is focused on the overall number of 
represented countries, which it claims is 52, regardless of who represents the 
country (government officials, scholars, NGOs representatives). It is a high 
number, close to the overall number of the OIC members. On the other hand, we 
do not know what Al Arabiya means by “countries that were sending delegations”, 
whether it includes also countries that may not have sent government 
representatives, but the number is significantly lower. At the same time, Al 
Arabiya claims that “even as delegations were arriving in Kuala Lumpur, 
Malaysian officials were unable to provide a final list of who would be attending.” 
This statement may serve to evoke organizational failure, yet at the same time it 
may serve as an excuse if the overall number of attendees was ultimately higher. 
The question is, if Al Jazeera claims to know the number, how come, that Al 



═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

97 

Arabiya states that even organizers do not have that knowledge, and vice versa. 
In addition, Al Arabiya states that the meeting “failed to attract key Middle 

Eastern powers” and that it “has been shunned by more than half the invited 
nations including Saudi Arabia, Egypt, the UAE and Pakistan.” The first sentence 
re-emphasizes the aspect of failure while the second one points to the absence 
of the states regarded as key powers in the Middle East. These countries are 
Saudi allies, and their explicit enumeration may serve to legitimize Saudi Arabia’s 
absence given that it is not the only regional player not to participate. 

When it comes to the absences, Al Jazeera adds that there are “notable 
absences, including the leaders of Indonesia, Saudi Arabia and Pakistan.” Yet, it 
does not say anything about the fact, that Indonesia and Pakistan belong to 
countries with the largest Muslim population with Indonesia on the very top of the 
list. (Diamant, 2019) Their absence at the summit thus shows that the language 
in the subtitle of the article stating that “leaders from some of the world's most 
populous Muslim-majority nations” are set to participate, was strategically 
chosen. It is not a lie, due to the word “some”, but it omitted the fact, that two 
countries with the largest Muslim population will not be present. Instead, Al 
Jazeera focused on participation of other countries with large Muslim population, 
including Iran and Turkey. Their presidents are referred to as “fellow heads of 
state”, which has a clear positive connotation. When it comes to Iran, the article 
also tries to de-emphasize negative aspects about its current international 
position, when it states that “Iran faces US economic sanctions, which Malaysia's 
Mahathir described on Saturday as a violation of international law”. 

Saudi Arabia is also mentioned, yet in this case, the connotation is rather 
negative. The statement that “Pakistan's Prime Minister Imran Khan cancelled his 
trip after a visit to Saudi Arabia over the weekend”, implicitly evokes Saudi 
Arabia’s responsibility for Pakistani absence. Moreover, although not mentioning 
Saudi Arabia directly, it mocks of allegations that Summit seeks to replace OIC, 
when it claims that: “He [the summit secretary-general] laughed off suggestions 
that the event is meant to create a new bloc that could compete with the OIC.” 
This statement could make allusion to Saudi Arabia’s official excuse for not taking 
part at the summit by affirming that “the summit was the wrong forum for matters 
of importance to the world's 1.75 billion Muslims”, and instead “such issues 
should be discussed though the Organization of Islamic Cooperation”. (AAE, 
2019) 

 
 



═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

98 

Agenda 
Certain discrepancies in the language used may be observed also when it 

comes to the agenda of the summit. On Al Jazeera, the summit is stated to 
address “the plight of the Muslims”, “correct many misconceptions about Islam as 
a religion” and “offer concrete solutions to improve trade between and within 
Muslim countries”. It is mentioned already in the headline and repeated further in 
the text that Muslims are facing five major issues, which evokes that these issues 
could be addressed at the summit. Moreover, about three quarters of the article 
are devoted to these five issues, namely: the Rohingya refugee crisis, Uighur 
mass detentions in China, war in Yemen, gender inequality and economic 
disparity. The article does not explicitly state that they will be on the agenda of 
the summit, but the way it is articulated, and the amount of space devoted to it, 
makes the recipient expect that they will be addressed. 

On the other hand, Al Arabiya explicitly states that “no agenda has been 
released” which re-emphasizes the limitations of the summit. At the same time, it 
suggests that “the meeting could address divisive issues including the Kashmir 
region, which is disputed between India and Pakistan, the conflicts in Syria and 
Yemen, the plight of Myanmar's Rohingya Muslim minority and mounting outrage 
over China's camps for Uighur Muslims in Xinjiang.” These issues are presented 
only as suggestions and they are not claimed to be on the agenda. Compared to 
Al Jazeera, economic disparity and gender equality are not mentioned on Al 
Arabiya, whereas Al Jazeera, on the contrary, omitted Indo-Pakistani dispute over 
Kashmir and conflict in Syria. Emphasis of some issues while withholding others 
may reflect priorities and interests of state-sponsors. When it comes to the space 
devoted to the agenda, Al Arabiya mentioned Uighur Muslims in two more 
sentences, but otherwise the issues that could be addressed at the summit are 
enumerated without further elaboration. This may reflect the degree of interest 
and amount of importance allocated to the summit. While Al Jazeera elaborated 
on particular issues of potential agenda to emphasize the problems that the 
Muslim world is facing and thus underline the importance of the summit, Al 
Arabiya instead focused on summit’s failures while emphasizing the importance 
of OIC, already existing format to deal with problems in the Muslim world. 

 
Summit  

There are few statements about the summit as such that should be of our 
particular attention. Al Arabiya claims: “One Saudi commentator said the summit 
was intended to further the cause of the Muslim Brotherhood, an Islamist regional 



═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

99 

group that is classed as a terrorist network by Saudi Arabia, the UAE, Egypt and 
Bahrain.” This allegation creates a link between the Summit and the Muslim 
Brotherhood, a movement that has been designated by Saudi Arabia and its allies 
as a terrorist group. It serves thus to delegitimize the summit as such by 
emphasizing its assumed negatives. However, this delegitimization is based on 
the assumption of an anonymous Saudi commentator without providing any 
further evidence. It may be thus considered as intentional misleading of 
recipients. Moreover, the summit is designated as “the wrong forum” while the 
role of the OIC to deal with Muslim issues is emphasized instead. 

In this context, Al Jazeera repeats several times that the summit does not 
seek to replace or rival the OIC and it criticizes those who think so, implicitly thus 
referring also to Saudi Arabia. When referring to the summit and its mission, it 
states that “the summit should be genuine” and that it “seeks to produce “results” 
on addressing the plight of Muslim around the world”. These statements underline 
assets of the summit, its high ambitions, global dimensions and commitment to 
offer solutions. The message is filled with belief that this summit will succeed to 
bring some concrete results. Hence, there is a striking difference between Al 
Jazeera’s and Al Arabiya’s approach to the summit as such. While one calls it 
genuine, the other one considers it the wrong forum and a tool of the Muslim 
Brotherhood. 

In the overall, Al Jazeera’s coverage of the summit has a positive connotation 
while Al Arabiya tries to portray summit in the negative light. Both emphasize and 
exaggerate positives or negatives as suited for their purposes. They deliberately 
use ambiguous language, half-truths and withheld some relevant information in 
order to emphasize their message. Al Jazeera wants to present the summit as a 
potentially efficient platform that could solve some of the major issues facing the 
Muslim world. At the same time, it tries to de-emphasize negatives about Iran, 
while pointing out negatives about Saudi Arabia. On the other hand, Al Arabiya 
informs about the summit by focusing on the aspect of failure, which is the central 
motive of the studied article. By emphasizing negatives, it tries to de-legitimize 
the summit as such. A rigorous analysis of the two articles thus enabled us to 
identify a clear bias in both of them. To validate and expend our findings, two 
more articles will be subject of comparative discourse analysis. 

 
2.3.2 Discourse analysis in the subsequent articles 

Al Jazeera published another article on the first day of the summit. Entitled 
“Mahathir Mohamad: Muslim world 'in a state of crisis'”, it summarizes some of 



═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

100 

the main points presented by speakers. Yet still, it does not refrain from 
repeatedly reminding the absence of Saudi Arabia throughout the text. Already 
the subtitle written in italics and grey colour states: “Saudi Arabia and Pakistan 
were notably absent from meeting of Islamic nations at the Kuala Lumpur 
Summit”. In addition, when talking about Malaysian Prime Minister’s speech, it is 
stated: “But even as he sought a unified voice among Muslim-majority states to 
address those issues, several countries - including Saudi Arabia and Pakistan - 
were absent from the meeting”. Focus on Saudi Arabia’s absence may be 
perceived as exaggerated and repetitive, thus as a tool to deliver a specific 
message. 

The article quotes the speakers, including Iranian and Turkish Presidents, 
Qatari Emir, Malaysian Prime Minister, as well as Jordanian and Malaysian 
academics. Yet still, several of the quotas refer to Saudi Arabia and always in 
a negative way, while OIC is portrayed rather as inefficient organization. 
Malaysian professor for instance blamed Saudi Arabia and its “virulent ideology” 
from sectarianism while Jordanian academic hoped that “the summit will deliver 
alternative solutions to issues not addressed by the OIC” and called for “the 
emergence of a ‘new coalition’ of like-minded countries to address issues in the 
Muslim world.” Anti-Saudi narrative can be thus easily identified. With respect to 
“us versus them” distinction, Saudi Arabia clearly represents “them”. On the other 
hand, participants at the summit, including often quoted heads of states of Turkey, 
Iran and Qatar, might be understood as “us”. 

When it comes to Al Arabiya, the next information about the summit came 
after it was concluded. The title “Failure of Malaysia’s Muslim summit is only the 
tip of the iceberg” reveals that the message will be in line with the previous article 
published on December 18. The author repeats several times that only three 
heads of states out of 56 invited participated at the summit, and he calls it a 
“micro-summit” and a “political failure”. Failure is emphasized also in the very first 
sentence stating: “Malaysia’s attempt to unite Muslim powers in a summit held 
last week in Kuala Lumpur failed to attract heads of state from 53 Muslim 
countries”. The term “failed to attract” is used as a hyper-link to the previous 
article from December 18, and is highlighted in bold and purple colour to further 
emphasize the message. 

There is also a clear distinction between “us” and “them” throughout the 
article. When the author refers to the three heads of states that attended the 
summit – Iran, Turkey and Qatar – he calls them “embattled” and blames them of 
trying to “reinvent an outdated vision for Islam that is fundamentally hostile to the 

https://english.alarabiya.net/en/News/world/2019/12/18/Key-Islamic-powers-shun-Malaysian-summit.html


═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

101 

West and, indeed, hostile to the dreams and aspirations of their own people.” The 
author states that the fault lines are between a “backwards-looking ‘political Islam’ 
represented by Iran and its Muslim Brotherhood friends Qatar and Turkey, and 
Arab powers who realize the danger and obsolescence of these archaic 
ideologies in the face of an increasingly educated and globalized youth bulge in 
the Middle East.” He implicitly classifies Saudi Arabia into the second category of 
states that understand the incompatibility of political Islam, described as archaic 
and obsolete, with the needs of increasingly educated and globalized youth. He 
even makes a link between the ideology of the states from the first category, 
which he claims is hostile to the West, and terrorism, when implicitly evoking that 
since September 11 Saudi Arabia has “embraced the reality of a budding post-
ideological Middle East” in contrast to those other states. 

The author also tries to de-legitimize the calls for an alternative body to the 
OIC by stating that: “The embattled leaders who rallied to the call of the Malaysian 
leader last week are concerned that the influence of political Islam is waning in 
the OIC, which continues to be the pre-eminent international body for Islamic 
power, and therefore a new body would be required to promote their obsolete 
revolutionary thinking.” Not only he used words with strong negative connotation 
such as “embattled” and “obsolete revolutionary thinking”, but he tries to explain 
the effort to create a new platform by desire of those states to enhance political 
Islam. At the same time, OIC is described as “the pre-eminent international body 
for Islamic power” to emphasize its unique role. 

These two articles adopted the same direction of discourse as the previous 
ones. They try to strengthen and even further elaborate the message sent 
previously. Moreover, in this case, “us versus them” narrative is much more 
visible. While the first two articles focused on the summit as such and participation 
more in general, the subsequent articles focused on specific actors that did or did 
not participate. At first, Al Arabiya tried to delegitimize the summit as such, while 
the next article was focused on delegitimization of particular states, namely Iran, 
Turkey and Qatar. At the same time, the author tried to distinguish Saudi Arabia 
from them by pointing out to ideological differences. On the other hand, Al 
Jazeera’s original message was focused on the prestige of the upcoming summit 
and although anti-Saudi narrative was already present, it has become one of the 
central motives in the subsequent article. The analysis of four articles all together 
enabled us to identify manipulative techniques and thus the main direction of bias 
used by Al Jazeera and Al Arabiya in the coverage of the Muslim Summit. 
However, every bias has its strategic meaning. In case of Al Jazeera and Al 



═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

102 

Arabiya, this strategic meaning is expected to be provided by state-sponsors. The 
next chapter is thus focused on settling the bias in the context of both states’ 
strategic interests and objectives. 

 

3 Interpretation of findings in the context of countries’ 
strategic interests 

In order to interpret the bias with regard to countries’ strategic interests, we 
need to now at first what those interests are. Qatar’s interests need to be 
understood in the context of country’s geopolitics. Qatar is a small emirate in 
terms of size (11,586 square kilometres) and population (1,7 inhabitants, while 
only 250 000 are Qatari citizens). However, its size is compensated with 
abundant natural resources especially natural gas and oil reserves which makes 
it the world’s richest nation in terms of per capita GDP. (Suneson, 2019) However, 
Qatar’s opportunities are influenced by the fact, that it is situated at the border 
between the Sunni and Shia world. (Cherribi, 2017) It shares a land border with 
only one state, Saudi Arabia, while Iran is located across the Persian Gulf. Both 
Saudi Arabia and Iran claims leadership in the Muslim world, and both are 
considered as de facto leaders of Sunnis and Shias, respectively. Hence, Qatar 
is embedded between the two regional powers that are currently engaged in a 
kind of cold war with each other. In this context, Qatar has been trying to form its 
own independent foreign policy, and in particular, it seeks to emancipate itself 
from Saudi Arabia’s influence and shadow. 

Qatar’s contemporary foreign policy is linked especially to its previous emir, 
Sheikh Hamad bin Khalifa al-Thani, who seized power in 1995 and ruled the 
country until 2013. He wanted not only to emancipate country, but also to increase 
its regional and global influence. Given country’s wealth, he wanted to make 
Qatar “the next Saudi Arabia”. (Seib, 2012) According to Cherribi (2017) Qatar 
is even willing to change the regional status quo. In order to divert from Saudi 
Arabia and ensure itself a better position in the post-Arab spring world, it chose 
to support the Muslim Brotherhood throughout the Arab world. (Roberts, 2014) 
These are the reasons that contributed to the Qatari crisis, when Saudi Arabia 
with its regional allies severed their diplomatic relations with Qatar and declared 
blockade of the country. As a result, Qatar strengthened its ties with Iran and 
Turkey. 

Al Jazeera’s articles covering the Muslim summit can be understood on the 
background of this political context. As Qatar tries to strengthen its international 



═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

103 

position and increase its global influence, eventually become a diplomatic hub, it 
perceives such a summit as a unique opportunity to achieve its goals. It is thus 
understandable, why Doha-based and sponsored Al Jazeera informed about the 
summit in a positive way. Moreover, given increased tensions among GCC 
members as a result of the Qatari crisis, Qatar may welcome an alternative format 
of cooperation among Muslim states. Beside Qatar, only Iran and Turkey were 
represented by the head of state, which enabled the small Gulf country to further 
strengthen its relations with these two non-Arab Muslim states to eventually 
counterbalance Saudi Arabia and its allies. This explains why Al Jazeera was 
emphasizing Iran’s and Turkey’s presence as well as de-emphasizing negatives 
about Iran, while at the same time, emphasizing negative aspects about Saudi 
Arabia. The way how particular actors were approached clearly indicated 
contemporary foreign policy interests of Qatar. The two studied articles thus 
inform not only about the summit, but ultimately, they report on Qatar’s foreign 
policy and its strategic interests. 

When it comes to Saudi Arabia, it has two major strategic interests that are 
closely related to its natural wealth and location. First, Saudi Arabia wants to 
maintain regional status quo. It has thus repeatedly denounced uprisings across 
the Arab world while groups that call for regime change or reforms, including the 
Muslim Brotherhood, are considered by Riyadh as a potential threat to its own 
regime and domestic stability. Secondly, Saudi Arabia claims itself to be “the 
eminent leader of the wider Muslim world”. (Al Faisal, 2013, p. 38) This claim 
stems from three major arguments. First of all, Saudi Arabia is custodian of two 
holy places, Mecca and Medina. Secondly, the country is ruled by Islamic law 
given the specific alliance between Wahhabi clerics and the House of Saud. And 
thirdly, Saudi Arabia has enormous wealth given that it belongs to the world’s 
largest oil producers and exporters. The aspiration for leadership in the Muslim 
world raises tensions with Iran, its regional rival that strives for a similar position 
within the Shiite world. One of the tools of Saudi Arabia to achieve its ambition is 
through international bodies, such as Organization of Islamic Cooperation, which 
Saudis depict as “a unified voice for the Muslim world”. (Abueish, 2019). OIC’s 
summits are regularly held in its headquarters in Jeddah, Saudi Arabia, to discuss 
current issues in the Muslim world. Besides OIC, Saudi Arabia is member of the 
GCC, a sub-regional international arrangement on the Arabian Peninsula, which 
gives Saudis the opportunity to strengthen its leadership over smaller Gulf 
monarchies. (Gray, 2014) 

Al Arabiya’s coverage of the Summit reflects all the above-mentioned aspects 



═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

104 

of Saudi policy and its strategic interests. Its attempt to delegitimize the summit 
was in line with Saudi’s concern that it might seek to replace already existing 
platform for dialogue among Muslim countries, the OIC. For Saudi Arabia, OIC 
based in Jeddah is too important for the accomplishment of its own strategic 
interests. Moreover, Al Arabiya’s coverage of participating countries emphasizing 
negative aspects about Iran, Qatar and Turkey in particular, can be explained by 
their perception from Riyadh. They are regarded as regional rivals to Saudi Arabia 
and as a potential threat to the regional stability given their alleged pro-
revolutionary stance and support for political Islam. Al Arabiya’s emphasis of 
dangers of political Islam as represented by the Muslim Brotherhood and Iran and 
its incompatibility with the contemporary challenges of increasingly educated and 
globalized Middle East, serve Riyadh to delegitimize its rivals and their 
aspirations to solve Muslim problems, and at the same time, it serves Saudis to 
legitimize their own ambition to lead the Muslim world. Hence, Al Arabiya’s 
coverage of the Muslim Summit directly reflects Saudi perception of regional 
dynamics, threats and its strategic interests. 

 

Conclusion 
The article was testing the hypothesis that Al Jazeera’s and Al Arabiya’s 

coverage reflects state-sponsors’ interests even in case of a non-conflict related 
issue such as the Muslim Summit. A comparative discourse analysis of articles 
published by both media revealed bias and several important discrepancies. The 
two media adopted opposed narrative when it comes to states participating at the 
summit, its agenda and the summit as such. Discrepancies stemmed from the 
use of manipulative techniques including ambiguities, half-truths, exaggeration or 
omission in order to deliver two very different messages. Al Jazeera sought to 
emphasize positive aspects about the Summit in order to persuade receivers that 
the Summit is a prestigious event that could help solve some of the challenges 
faced by Muslim word. On the other hand, Al Arabiya used manipulative 
strategies to emphasize negative aspects about the Summit in order to make 
receiver believe that the Summit is in fact a failed attempt of some pro-
revolutionary states to eventually create a new alternative platform to OIC. 

These opposed messages reflect contrasting interests of Qatar and Saudi 
Arabia. While Qatar strives for greater regional and global influence as well as 
greater emancipation and autonomy from Saudi Arabia by strengthening ties with 
some of Saudi rivals including Iran and the Muslim Brotherhood, Saudi Arabia 



═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

105 

strives for status quo and leadership in the Muslim world, beginning with small 
GCC states, including Qatar, while emphasizing the role of OIC in dealing with 
Muslim issues. The strategic objectives of the two states are thus incompatible, 
which makes Qatar and Saudi Arabia rivals also in the media space.  

We thus validated the hypothesis that Al Jazeera’s and Al Arabiya’s coverage 
is in line with their respective state’s interests even when it comes to the coverage 
of a non-conflict-related issue. Both websites used manipulative techniques when 
reporting about the Muslim Summit to deliver a biased message reflecting their 
state-sponsor’s interests. We thus proved that the findings on Al Jazeera´s and 
Al Arabiya´s bias as pointed out by other studies are not restricted to the coverage 
of conflicts or crisis, yet they are applicable more broadly. Ultimately, this article 
also suggests a possible way how state-sponsored media could be approached 
in order to understand their biased message. In this context, qualitative method 
stemming from manipulative strategies and ideological square as defined by 
Blass and van Dijk proved to be useful instrument. To conclude, given that both 
Arab media networks serve as political instruments of their sponsor state, 
understanding their bias and delivered message can reveal a lot about their 
respective country’s political agenda and ambitions. Both thus can be a valuable 
source of information not only about happening in the Middle East and beyond, 
but the way how they inform about it, also reveals the attitude and strategic 
objectives of their state-sponsors.  

 
 

References: 
AAE, 2019. Key Islamic powers shun Malaysian summit. [online] Al Arabiya 

English, 18.12.2019 [cit. 29.12.2019] Available at: 
https://english.alarabiya.net/en/News/world/2019/12/18/Key-Islamic-powers-
shun-Malaysian-summit.html 

ABDULMAJID, A. 2019. Media and Ideology in the Middle East: A Critical 
Discourse Analysis. In Digest of Middle East Studies, Vol. 28, no. 1, ISSN 1949-
3606, pp. 23-47. https://doi.org/10.1111/dome.12179 

ABUEISH, T. 2019. Saudi Cabinet stresses role of the OIC as a unified voice for 
the Islamic world. [online] Al Arabiya English, 24.12.2019 [cit. 29.12.2019] 
Available at: https://english.alarabiya.net/en/News/gulf/2019/12/24/Saudi-
Cabinet-stresses-role-of-the-OIC-as-a-unified-voice-for-Islamic-world.html 

AJE. 2019. Kuala Lumpur Summit: Five major issues facing Muslim world. 
[online] Al Jazeera English, 18.12.2019 [cit. 29.12.2019] Available at: 

https://doi.org/10.1111/dome.12179


═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

106 

https://www.aljazeera.com/news/2019/12/kl-summit-major-issues-facing-
muslim-world-191217053320764.html 

AL FAISAL, T. 2013. Saudi Arabia’s Foreign policy. In Middle East Policy, Vol. 20, 
no. 4, ISSN 1475-4967, pp. 37-44. https://doi.org/10.1111/mepo.12044 

AL NAHED, S. 2015. Covering Libya: A Framing Analysis of Al Jazeera and BBC 
Coverage of the 2011 Libyan Uprising and NATO Intervention. In Middle East 
Critique, Vol. 24, no. 3, ISSN 1 943-6157, pp. 251-267. 
https://doi.org/10.1080/19436149.2015.1050784 

ALLEN, S. J. 2015. Media bias: 8 types [a classic, kinda]. [online] Capital 
Research Centre, 24.11.2015. [cit. 30.6.2020] Available at: 
https://capitalresearch.org/article/media-bias-8-types-a-classic-kinda/  

ALYAHYA, M. 2019. Failure of Malaysia’s Muslim summit is only the tip of the 
iceberg. [online] Al Arabiya, 23.12.2019 [cit. 29.12.2019] Available at: 
https://english.alarabiya.net/en/views/news/2019/12/23/Failure-of-Malaysia-s-
Muslim-summit-is-only-the-tip-of-the-iceberg.html 

BAGHERNIA, N., MAHMOODINEJAD, E. H 2018. Al-Alam Versus Al-Arabiya: 
Iran and Saudi Arabia’s Media Propaganda Tools. In Asian Politics & Policy. 
Vol. 10, no. 2, ISSN 1943-0787, pp. 388–398. 
https://doi.org/10.1111/aspp.12386 

BLASS, R. 2005. Manipulation in the speeches and writings of Hitler and the 
NSDAP from a relevance rhetoric point of view. In de Saussure, L., Schulz, P. 
(eds.): Manipulation and ideologies in the twentieth century. Philadelphia, PA: 
John Benjamins, 2005. ISBN 978-9027227072, pp. 169–190. 
https://doi.org/10.1075/dapsac.17.09bla 

CHERRIBI, S. 2017. Fridays of Rage: Al Jazeera, the Arab Spring and Political 
Islam. New York: Oxford University Press. ISBN 978-0199337385. 
https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199337385.001.0001 

DIAMANT, J. 2019. The countries with the 10 largest Christian populations and 
the 10 largest Muslim populations. [online] Pew Research Center, 1.4.2019 [cit. 
2.1.2020] Available at: <https://www.pewresearch.org/fact-
tank/2019/04/01/the-countries-with-the-10-largest-christian-populations-and-
the-10-largest-muslim-populations/> 

ELMASRY, M. H. et al. 2013. Al-Jazeera and Al-Arabiya framing of the Israel–
Palestine conflict during war and calm periods. In The International 
Communication Gazette. Vol. 75, no. 8, ISSN 1748-0493, pp. 750–768. 
https://doi.org/10.1177/1748048513482545 

GASIM, G. 2018. The Qatari Crisis and Al Jazeera’s Coverage of the War in 

https://doi.org/10.1111/mepo.12044
https://doi.org/10.1080/19436149.2015.1050784
https://doi.org/10.1111/aspp.12386
https://doi.org/10.1075/dapsac.17.09bla
https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199337385.001.0001
https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/04/01/the-countries-with-the-10-largest-christian-populations-and-the-10-largest-muslim-populations/
https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/04/01/the-countries-with-the-10-largest-christian-populations-and-the-10-largest-muslim-populations/
https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/04/01/the-countries-with-the-10-largest-christian-populations-and-the-10-largest-muslim-populations/
https://doi.org/10.1177/1748048513482545


═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

107 

Yemen. [online] Arab Media & Society, 15.2.2018 [cit. 2.1.2020] Available at: 
https://www.arabmediasociety.com/the-qatari-crisis-and-al-jazeeras-coverage-
of-the-war-in-yemen/ 

GRAY, M. 2014. Global Security Watch: Saudi Arabia. Santa Barbara: Praeger. 
ISBN 978-0-313-38699-2. 

HASAN, M. 2011. Voice of the Arab Spring. [online] New Statesman, 5.12.2011 
[cit. 29.12.2019] Available at: 
https://www.newstatesman.com/broadcast/2011/12/arab-channel-jazeera-
qatar 

JOOBANI, H. A. 2014. Al Arabiya: The “Saudispeak” of the Arab World. In Asian 
Politics & Policy. Vol. 6, no. 2, ISSN 1943-0787, pp. 345-346. 
https://doi.org/10.1111/aspp.12103 

KRAIDY, M. M. 2006. Hypermedia and Governance in Saudi Arabia. University of 
Pennsylvania. [online] First Monday, Special Issue #7: Command Lines: The 
Emergence of Governance in Global Cyberspace. [cit. 29.12.2019] Available 
at: 
https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1193&context=asc_p
apers https://doi.org/10.5210/fm.v0i0.1610 

LICHTER, R. S. 2014. Theories of Media Bias. In KENSKI, K., JAMIESON H. K. 
(ed.): The Oxford Handbook of Political Communication. [online] Oxford 
handbooks. [cit. 29.6.2020] Available at: 
https://www.oxfordhandbooks.com/view/10.1093/oxfordhb/9780199793471.00
1.0001/oxfordhb-9780199793471-e-44/version/0 

MILES, H. 2006. Al Jazeera. In Foreign Policy. No. 155, ISSN 0015-7228, pp. 20-
24. 

POWERS, S. 2012. The Origins of Al Jazeera English. In Seib, P. (ed): Al Jazeera 
English: Global News in a Changing World. New York: Palgrave Macmillan, 
2012. ISBN 978-0230340213. pp. 5-28. 
https://doi.org/10.1057/9781137015747_2 

REGENCIA, T. 2019. Mahathir Mohamad: Muslim world 'in a state of crisis'. 
[online] Al Jazeera, 19.12.2019 [cit. 2.1.2020] Available at: 
https://www.aljazeera.com/news/2019/12/mohamad-mahathir-muslim-world-
state-crisis-191219091837516.html 

ROBERTS, D. 2014. Qatar and the Muslim Brotherhood: Pragmatism or 
Preference? In Middle East Policy. Vol. 21, no. 3, ISSN 1475-4967, pp. 84-94. 
https://doi.org/10.1111/mepo.12084 

SAMUEL-AZRAN, T. 2013. Al-Jazeera, Qatar, and New Tactics in State-

https://doi.org/10.1111/aspp.12103
https://doi.org/10.5210/fm.v0i0.1610
https://www.oxfordhandbooks.com/view/10.1093/oxfordhb/9780199793471.001.0001/oxfordhb-9780199793471-e-44/version/0
https://www.oxfordhandbooks.com/view/10.1093/oxfordhb/9780199793471.001.0001/oxfordhb-9780199793471-e-44/version/0
https://doi.org/10.1057/9781137015747_2
https://doi.org/10.1111/mepo.12084


═════════════ Politické vedy / Studies ══════════════ 
 

108 

Sponsored Media Diplomacy. In American Behavioral Scientist. Vol. 57, no. 9, 
ISSN 1552-3381, pp. 1293-1311. https://doi.org/10.1177/0002764213487736 

SEIB, P. 2012. Al Jazeera English: Global News in a Changing World. New York: 
Palgrave Macmillan, 2012. ISBN 978-0230340213. 216 p. 
https://doi.org/10.1057/9781137015747 

SUNESON, G. 2019. These are the 25 richest countries in the world. [online] USA 
Today, 8.7.2019 [cit. 2.1.2020] Available at: 
https://eu.usatoday.com/story/money/2019/07/07/richest-countries-in-the-
world/39630693/ 

VAN DIJK, T. A. 2000. Ideology and discourse. A Multidisciplinary Introduction. 
Barcelona, ES: Pompeu Fabra University.  

VOTRADOVCOVÁ, H. 2017. Na pozadí revoluce. In Obrana a strategie. Vol. 17, 
no. 2, ISSN 1214-6463, pp. 99-113. 

ZENG, L., TAHAT, K. 2012. Picturing terrorism through Arabic lenses: a 
comparative analysis of Al Jazeera and Al Arabiya. In Asian Journal of 
Communication. Vol. 22, no. 5, ISSN 1742-0911, pp. 433-448. 
https://doi.org/10.1080/01292986.2012.701317 

 

https://doi.org/10.1177/0002764213487736
https://doi.org/10.1057/9781137015747
https://doi.org/10.1080/01292986.2012.701317

	Kosarova
	Kosarova

