V podmienkach trvalého odlivu kapitálu a registrácie podnikania rezidentmi v iných jurisdikciách je naliehavá otázka rozvoja marketingových stratégií krajiny pre podnikanie a identifikácie najefektívnejších mechanizmov na zvýšenie medzinárodnej daňovej atraktivity. Predpokladom týchto procesov by malo byť určenie úrovne medzinárodnej daňovej konkurencieschopnosti s následnou identifikáciou najvýznamnejších faktorov jej rastu. Cieľom štúdie je posúdiť úroveň medzinárodnej daňovej konkurencieschopnosti ako prvku marketingových stratégií Ukrajiny a niektorých krajín EÚ v rokoch 2011–2021. Metodickými nástrojmi sú korelačno-regresná analýza, Fisherova metóda a metóda multiplikatívnej konvolúcie. Príspevok hodnotí úroveň medzinárodnej daňovej konkurencieschopnosti ako komplexný ukazovateľ, ktorý zohľadňuje procesné, inštitucionálne, morálno-etické a ekonomické zložky. Z výpočtov vyplynulo, že najkonkurencieschopnejšie sú daňové systémy Estónska, Lotyšska, Litvy, Chorvátska, Fínska, Českej republiky a Maďarska. Na základe hierarchického a nehierarchického (metóda k-means) zhlukovania boli identifikované 3 zhluky regiónov. Pre každú z nich boli na základe analýzy znakov konštrukcie daňového systému a porovnania hraničných a priemerných hodnôt sformované kritériá na identifikáciu konkurenčných krajín a krajín so spoločnými vývojovými trendmi. To umožňuje určiť najefektívnejšie mechanizmy realizácie marketingových stratégií reformujúcich daňovú politiku z pohľadu zvyšovania jej medzinárodnej daňovej atraktivity.