Zrušenie alebo zníženie DPH na vybrané tovary a služby sa nemusí v plnej miere preniesť do spotrebiteľských cien. Niektorí spotrebitelia sú na ceny veľmi citliví, iní menej. Predajcovia ich vedia rozlíšiť a svojou cenotvorbou sa spotrebiteľovi dobre prispôsobiť. Z cenových mikroúdajov jednej z najväčších slovenských sietí maloobchodov skladáme mozaiku, ako sa premietlo zníženie DPH v januári 2020 do cien potravín. Zisťujeme, že zníženie DPH u lacnejších, trvácnejších a štandardizovaných tovarov sa dokáže v bežných ekonomických podmienkach preniesť do cien takmer úplne, no ceny drahších, čerstvých a akostných tovarov často reagujú len mierne alebo vôbec. Ak má byť konečným užívateľom zníženia DPH spotrebiteľ, kľúčovým je dôkladný výber relevantných produktov. Dočasné zníženie DPH je však spravidla v dlhšom horizonte proinflačné a permanentné zníženie DPH fiškálne náročné.
Public work category
Several publications and documents, which are not in any previous category