Hedonický index spotrebiteľských cien: diagnostika a analýza rozptylu
Author info
Peter Knížat
Author
Knížat Peter EUBFHIKOV - Katedra operačného výskumu a ekonometrie FHI
Source document
Slovenská štatistika a demografia : recenzovaný vedecký časopis. Roč. 33, č. 3 (2023), s. 21-38. - Bratislava : Štatistický úrad Slovenskej republiky, 2023. ISSN 1339-6854
Web scrapovanie (Web scraping) poskytuje nový inovatívny zdroj údajov, ktorý môžu národné štatistické úrady využiť v cenovej štatistike. Ceny produktov sa automaticky sťahujú z internetu, čo umožňuje širší výber reprezentatívnych produktov v spotrebnom koši. Ďalšou výhodou scrapovania online cien je, že používateľ môže získať charakteristické parametre jednotlivých produktov. Tieto parametre sa využívajú pri výpočte hedonického cenového indexu, ktorý je vhodnejší pre produkty s vysokou mierou fluktuácie. Hedonická regresia predpokladá, že prirodzený logaritmus ceny produktu možno vysvetliť jeho charakteristickými parametrami. V mnohých predchádzajúcich výskumoch autori odhadnú hedonické cenové indexy rôznych produktov bez toho, aby štatisticky vyhodnotili správnosť regresného modelu. V tomto článku vykonáme dôkladnú analýzu hedonického regresného modelu, ktorá zahŕňa kontrolu diagnostiky modelu a jeho počiatočných predpokladov. Okrem toho použijeme analýzu rozptylu na testovanie kontrastov medzi kategóriami pre jednotlivé charakteristické parametre. Kategórie bez kontrastu sa potom zlúčia a hedonický cenový index sa prepočíta. V empirickej štúdii vypočítame a porovnávame hedonické cenové indexy pre rôzne prípady, využitím web scrapovaných cien produktu zo slovenského trhu.
Public work category
Scientific titles in home not carented magazines and other year-books