Gežík Pavel EUBFHIKOV - Katedra operačného výskumu a ekonometrie FHI
Source document
MARKETING IDENTITY : HUMAN VS. ARTIFICIAL : Conference Proceedings from the International Scientific Conference. Pp. 121-130. - Trnava : University of Ss. Cyril and Methodiu in Trnava, 2024 ; Conference Proceedings from the Annual International Scientific Conference “Marketing and Media Identity: Human vs. Artificial”. ISBN 978-80-572-0487-9. ISSN 2729-7527
Problém optimalizácie rozmiestnenia základných škôl v okrese Trnava, ktorý je ovplyvnený rastom počtu žiakov a nedostatkom učiteľov. S cieľom nájsť najefektívnejšie riešenia sa porovnávali dva prístupy: metódy matematickej optimalizácie a riešenia prostredníctvom umelej inteligencie (AI). Matematické metódy sa zamerali na minimalizáciu počtu škôl pre danú maximálnu vzdialenosť a pokrytie obcí s využitím algoritmov teórie grafov. Na druhej strane, AI postupovala na základe údajov o populácii a geografických súradníc, pričom využívala zhlukovanie obcí. Pri analýze vhodnosti riešení, reflektujúcich rozloženie obyvateľstva a jeho potreby, sa zohľadnili aj predispozície trhu. Výsledky ukázali, že oba prístupy dokázali efektívne identifikovať vhodné lokality pre školy, ale riešenia AI neintegrovali cestnú sieť a poskytovali menej presné odpovede bez konkrétnych výstupov. Spojenie týchto prístupov spolu s aplikáciou marketingových stratégií môže poskytnúť komplexnejšie a reálnejšie riešenia, ktoré nielen zlepšujú prístup k vzdelávaniu, ale zohľadňujú aj preferencie cieľových skupín a ich interakciu s okolím. Tento výskum podčiarkuje dôležitosť technologických inovácií a strategickej komunikácie pri oslovovaní spoločenských výziev.