Digitálna učebnica výučby ruského jazyka ako cudzieho jazyka v praxi: za a proti
Author info
Elena Markova
Author
Markova Elena EUBFAJKJT - Katedra jazykovedy a translatológie FAJ
Source document
Jazyk i kuľtura v uslovijach cifrovizacii obučenija RKI : kollektivnaja monografija. P. 43-51. - Moskva : RGU im. A.N. Kosygina, 2025 / Čerkašina T. T. ; Kabak M.A. ; Jazyk i kuľtura v uslovijach cifrovizacii obučenija RKI Konferencija. ISBN 978-5-00181-725-3
Článok pojednáva o výhodách a nevýhodách digitálnych učebníc ruštiny ako cudzieho jazyka, ktoré sa objavili. Zaznamenávajú sa ich široké schopnosti pri navrhovaní cudzieho kultúrneho prostredia, pri realizácii tézy „jazyk cez kultúru a kultúra cez jazyk“, pri realizácii skutočného dialógu kultúr, zabezpečení maximálnej vizualizácie zahrnutím videa, televízie, rádia, filmu, fotomateriálov a spoliehaním sa na rôzne kanály vnímania informácií, pri výchove esteticky rozvinutej osobnosti. Na druhej strane sa v digitálnych učebniciach často prejavuje oslabenie pozornosti k jazyku, fonetike a písaniu, k rozvoju procesov pamäti a zapamätania, nedostatok cvičení formujúcich jazykové zručnosti a rečové schopnosti, kontrolné a meracie materiály, slovníkové tezaury. Na základe porovnania digitálnych komplexov slovenských a bieloruských metodikov autor identifikuje spôsoby, ako vylepšiť najnovší žáner náučnej literatúry.