Vytlačiť
1. Digitálna priepasť a jej konzekvencie v krajinách EÚ
Názov | Digitálna priepasť a jej konzekvencie v krajinách EÚ | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Súbežný názov | Digital Divide and It´s Consequences in EU Countries | ||||||||
Autorské údaje | Veronika Chyláková, Ján Huňady | ||||||||
Autor | Chyláková Veronika | ||||||||
Spoluautori | Huňady Ján | ||||||||
Zdrojový dokument | Acta aerarii publici : vedecký časopis Ekonomickej fakulty Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici. Roč. 22, č. 1 (2025), s. 52-72. - Banská Bystrica : Belianum, 2025. ISSN 1336-8818 | ||||||||
DOI | 10.24040/aap.2025.22.1.57-72 | ||||||||
Druh dokumentu | rozpis článkov z periodík | ||||||||
Jazyk dokumentu | slovenčina | ||||||||
Krajina vydania | Slovenská republika | ||||||||
Heslá | technológie nové * zručnosti digitálne * kapitál ľudský * digitalizácia * infraštruktúra | ||||||||
Anotácia | Digitálne technológie sa často považujú za jeden z nástrojov na zlepšenie produktivity a posilnenie hospodárskeho rastu. Nerovnomerné rozloženie ich využívania a kvality však vytvára ekonomické a sociálne problémy. Tento jav sa označuje ako digitálna priepasť. Cieľom tejto práce je identifikovať úroveň digitálnej priepasti a jej potenciálne ekonomické dôsledky v rámci Európskej únie. Jej cieľom je poskytnúť teoretické pozadie prepojením digitálnych zručností, ľudského kapitálu a šírenia nových technológií. Štúdia analyzuje viacrozmernú povahu digitálnej priepasti, ktorá zahŕňa prístup k technológiám, digitálne zručnosti a reálne využívanie digitálnych technológií. Hlavný prínos práce spočíva predovšetkým v systematickom prehľade literatúry zameranom na výsledky predchádzajúcich štúdií. Na základe výsledkov prehľadu vyvodzujeme určité zistenia, ktoré potom čiastočne overujeme pomocou dostupných empirických údajov. Kľúčové zistenia poukazujú na pretrvávajúce nerovnosti medzi špecifickými sociodemografickými skupinami. Zdá sa, že faktory ako vek, pohlavie a vzdelanie zohrávajú významnú úlohu. Podľa porovnania údajov za Vyšehradskú štvorku (V4) práca zdôrazňuje významnú generačnú priepasť v digitálnych zručnostiach. Zistila tiež pomerne významnú koreláciu medzi vzdelaním a digitálnou gramotnosťou. V dokumente sa uvádza, že riešenie týchto medzier prostredníctvom cielených politík zameraných na prístup k infraštruktúre a rozvoj digitálnych zručností pre zraniteľné skupiny je kľúčovým krokom k preklenutiu digitálnej priepasti a získaniu možných dodatočných ekonomických výhod z digitalizácie v EÚ. | ||||||||
Báza dát | ČLÁNKY | ||||||||
Odkazy | PERIODIKÁ-Súborný záznam periodika | ||||||||
Čísla | 2025: 1 | ||||||||
|