1. Surprising Similarities in Cognitive Footprint of Scientism and Irrational Beliefs
| Title | Surprising Similarities in Cognitive Footprint of Scientism and Irrational Beliefs | ||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Translation | Prekvapivé podobnosti v kognitívnej stope scientizmu a iracionálnej viery | ||||||||
| Author info | Petar Lukić, Iris Žeželj | ||||||||
| Author | Lukić Petar | ||||||||
| Co-authors | Žeželj Iris | ||||||||
| Source document | Studia Psychologica : An International Journal for Research and Theory in Psychology. Vol. 67, no. 1 (2025), s. 69-86. - Bratislava : Institute of Experimental Psychology, 2025. ISSN 0039-3320 | ||||||||
| Document kind | schedule of articles from periodics | ||||||||
| Language | English | ||||||||
| Country of Edition | Slovak Republic | ||||||||
| Keywords | vzdelávanie * veda * informácie vedecké * smery etické * psychológia aplikovaná * metodológia vied * metódy heuristické | ||||||||
| Annotation | Scientizmus je presvedčenie, že veda je nadradená akejkoľvek inej ľudskej činnosti, že je schopná vyriešiť všetky ľudské problémy a že vedci sú vždy kompetentní a etickí. Keďže tento názor je extrémny a do istej miery dogmatický, testovali sme, či čerpá z rovnakého štýlu spracovania informácií ako presvedčenia tradične považované za iracionálne. Štúdia ukázala, že nekritická dôvera vo vedu pozitívne korelovala s potrebou uzavretia a intoleranciou neistoty, zatiaľ čo nekritická dôvera vo vedcov negatívne korelovala s kognitívnou reflexiou a kognitívnymi schopnosťami. To skutočne poukazuje na povrchný štýl spracovania informácií, ktorý sa zvyčajne pozoruje u ľudí so sklonom k iracionálnym presvedčeniam. Všetky uvádzané vzťahy je však potrebné nezávisle replikovať. Tento zdanlivý paradox ilustruje, že veda by sa mohla používať ako heuristika, a zdôrazňuje potrebu pestovať realistickejší pohľad na vedecký proces prostredníctvom formálneho vzdelávania a médií. | ||||||||
| Database | ARTICLES | ||||||||
| References | PERIODIKÁ-Súborný záznam periodika | ||||||||
| Numbers | 2025: 1 | ||||||||
| |||||||||