Studia commercialia Bratislavensia : Scientific Journal of Faculty of Commerce, University of Economics in Bratislava : vedecký časopis Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave. Roč. 15, č. 2 (2022), s. 161-176. - Bratislava : Ekonomická univerzita v Bratislave, 2022. ISSN 1339-3081
Trhová orientácia je populárnou témou marketingového výskumu aj tridsať rokov po zverejnení podkladov. Malé a stredné podniky (MSP) sú čoraz viac stredobodom tohto výskumu. Štúdia analyzuje existujúcu literatúru na túto tému, konkrétnejšie model trhovej orientácie – kľúčového mosta medzi teóriou a praxou konceptu a hodnotí jeho použiteľnosť v MSP. Rieši teda otázky – čo je to trhová orientácia a miera na jej meranie, prečo sa oplatí byť orientovaný na trh a ako by sa dala rozvíjať? Existujúca literatúra poskytuje komplexný a niekedy mätúci pohľad na definíciu a meranie konštruktu, ale s určitým zameraním a stanovením priorít je možné jasné pochopenie. Existujúca literatúra tiež poskytuje presvedčivé dôkazy, zdôvodnenia a motiváciu usilovať sa o trhovú orientáciu v MSP a odôvodniť investované zdroje. Žiaľ, existujúca literatúra poskytuje buď príliš teoretické, alebo nie empiricky overené návrhy na proces rozvoja trhovej orientácie, takže pre účely MSP stále existuje medzera, ktorú treba zaplniť. Priamo zo štúdie vyplynuli dva zaujímavé návrhy na rozšírenie modelu trhovej orientácie v MSP. Stávajú sa inšpiráciou pre budúci výskum.